بازار تاریخی شهر ری کجاست و چرا باید سفر کنیم؟

شما با سفر یک روزه به ری می توانید از اماکن زیبا و باستانی این شهر دیدن کنید. یکی از آثار دیدنی  بازار تاریخی شهر ری است. شما با سفر به این شهر می توانید به اندازه‌ی چند شهر،  مکان های دیدنی زیادی ببینید.

  • تعداد بازدید: 1156
  • ارسال در تاریخ: ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
  • بروزرسانی: ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
  • میانگین مطالعه: 5 دقیقه

بازار تاریخی شهر ری 

 شهر ری یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که جاذبه گردشگری فراوانی دارد که یکی از آن ها بازار تاریخی شهر ری است . سابقه‌ی شهر ری به 3000 سال قبل بر می‌گردد. شهر ری همچنین شامل مکان های تاریخی و مذهبی است که مهم‌ترین آن حرم حضرت عبدالعظیم است. شهرت این مکان مذهبی به گونه ای بوده است که تا سالیان زیادی به این منطقه شاه عبدالعظیم گفته می شد که هنوز هم تا حدودی متداول است. از سایر مکان های دیدنی شهر ری می توان به تپه های باستانی ری، آتشکده قدیمی، قلعه های قدیمی اشاره کرد.

درباره بازار تاریخی شهر ری 

بازار تاریخی شهر ری یکی از بازارهای قدیمی تهران است که قدمتی 500 ساله دارد. این بازار تاریخی در دوران صفویه ساخته شده است. این بازار به دستور امیرکبیر مرمت و بازسازی شد. زمانی که وارد این بازار سنتی که سقفی آجری دارد می شوید و جنس های قدیمی را می بینید می توانید برای مدتی زندگی صنعتی و ماشینی  را تا حدودی فراموش کنید. مخصوصاً وقتی بوی ادویه‌جات به مشامتان می خورد از خود بی خود می شوید. به طوری که وقتی در فضای قدیمی بازار قدم برمی دارید بوی خوش زعفران، زردچوبه، دارچین، فلفل، انواع سبزی ها  و همچنین عرقیات را می توانید با تمام وجود حس کنید و لذت ببرید! ادویه هایی که از قدیم الایام  از طریق جاده های ابریشم به این بازار قدیمی می رسیده است. بجز افرادی که برای خرید مایحتاج خود به این بازار می‌آیند، زائران حضرت شاه عبدالعظیم هم از این بازار قدیمی دیدن می‌کنند.

موقعیت بازار تاریخی شهر ری  

بازار تاریخی شهر ری در نزدیکی حرم حضرت شاه عبدالعظیم قرار دارد. شما می توانید از طریق مترو(خط یک تجریش به کهریزک)، اتوبوس و تاکسی به بازار شهر ری بروید. اگر با مترو به شاه عبدالعظیم آمدید می توانید در ایستگاه مترو شهر ری سوار تاکسی  شوید و خودتان را به حرم برسانید. قسمتی از خیابان حرم الان پیاده رو شده و دو طرف آن را مغازه و پاساژهای چند طبقه ساخته اند.

خرید در بازار تاریخی شهر ری 

بازار تاریخی شهر ری بجز مغازه‌های ادویه فروشی، فروشگاه های دیگری هم داشته است. یکی از مهمترین کارکردهای این بازارها مخصوصاً در زمان‌‎های گذشته تأمین مایحتاج زائران و مسافران  اماکن مذهبی بوده است. تا زائرانی که اغلب آنان از شهرهای دور و نزدیک به این مکان آمده اند بتوانند به راحتی نیازهای خود را تهیه کنند. همچنین فضایی فراهم کنند تا زائران بتوانند به راحتی هدیه و سوغاتی برای شهر  خود تهیه کنند. 

رزرو هتل تهران مستر بلیط

بازار شهر ری

بازار بزرگ ری یک بازار جدید است که در کنار بازار قدیمی احداث شده است. این بازار وسیع و چند طبقه است. چنانچه نتوانستید جنس مورد نظر خود را در بازار قدیمی شهر ری تهیه کنید، می توانید به این بازار سری بزنید.  سعی شده معماری این بازار نیز با بازار  قدیم مطابقت داشته باشد و فضای سنتی بازار حفظ شود. اگر چه بیشتر مغازه های این بازار به پوشاک فروشی اختصاص داده شده؛ اما مغازه های دیگری مانند کتاب فروشی، سوهان فروشی، آجیل فروشی و...در این بازار دیده می‌شود.

رستوران های بازار 

بستنی و فالوده بازار تاریخی ری از قدیم کام زائران و مسافران را شیرین کرده است. هنگامی هم که هوا سرد می شد، بستنی جای خود را به فرنی و مسقطی می داد. اما یکی دیگر از جاذبه های  بازار ری که طرفداران خاص خود را دارد کباب داغ، نان داغ این بازار است. به طوری که نزدیک ظهر وقتی در بازار قدم می زنید بوی نان تازه و کباب کوبیده شما را وسوسه می‌کند سری به رستوران های سنتی بازار شهر ری بزنید. 

حرم حضرت شاه عبدالعظیم 

در کنار بازار تاریخی شهر ری حرم حضرت عبدالعظیم واقع شده است که مهم‌ترین بنای شهر ری محسوب می‌شود. و می توان گفت فلسفه بوجود آمدن بازار تاریخی شهر همین حرم بوده است. زیرا در گذشته هر جا امامزاده یا مکان مذهبی بوده در کنار آن کاروانسرا و بازاری نیز برای استراحت و تأمین مایحتاج زائران می‌ساختند. این بازارها به مرور زمان گسترش می یافتند و کار خود را توسعه می‌دادند. حضرت عبدالعظیم از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است. بجز زائران این حرم که از نقاط مختلف کشور به این مکان زیارتی می آیند، تعداد زیادی از مردم شهر ری نیز روز خود را با زیارت این زیارتگاه آغاز می کنند.

رزرو هتل تهران مستر بلیط

ساعات فعالیت بازار 

اغلب مغازه‌داران بازار تاریخی شهر ری فعالیت خود را در ساعت 8 صبح با نام خدا و سلام و احوالپرسی با همکاران خود آغاز می‌ کنند و تا ساعت 10 شب نیز به کار خود ادامه می دهند. البته ساعت کار بازار جدید مانند سایر پاساژها و فروشگاه‌های جدید تا پاسی از شب ادامه دارد و حدود ساعت 11 شب به پایان می رسد.

مستربلیط؛ معتبرترین وبسایت رزرو هتل تهران

امروزه وبسایت های زیادی در حوزه گردشگری فعالیت می کنند؛ اما به خاطر داشته باشید که مقصود از سفر به تهران، لذت بردن از این شهر زیباست بنابراین باید با آگاهی قبل از سفر به تهران اطلاعاتی کامل و جامع درباره هتل ها و نقاط گردشگری آن به دست آورید و با خیالی راحت و آسوده به این شهر زیبا سفر نمایید.

شهر تهران به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی و تفریحی فراوان میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. مسافران برای این که در رزرو هتل تهران با مشکل مواجه نشوند، بهتر است با مراجعه به وبسایت مستربلیط تنوع هتل ها را بررسی نمایند تا بتوانند بهترین هتل را مطابق با هزینه و سلیقه خود انتخاب کنند، این موضوع باعث شده است افراد به راحتی آن چه را مد نظر دارند، مشاهده کنند و رزرو را انجام دهند.

رزرو آنلاین هتل مستربلیط در هر کجای دنیا، پرواز و هتل های داخلی و خارجی بسیاری را با قیمت مناسب ارائه می دهد و به همین علت باعث می شود آسایش را برای گردشگران فراهم نماید. مسافران با رزرو هتل تهران به دو قطب توریستی کشور سفر می کنند و می توانند با رزرو این هتل ها از شهرهای اطراف بازدید داشته باشند.

وبسایت رسمی مستر بلیط با ایجاد بستری امن در حوزه گردشگری برای تهیه بلیط هواپیما و رزرو هتل در همه نقاط نقاط کشور و ارائه پشتیبانی 24 ساعته به ایجاد سفری امن و خاطره انگیز برای همه مسافران عزیز می اندیشد. شما عزیزان در هر ساعت از شبانه روز می توانید با کارشناسان حرفه ای مستربلیط تماس حاصل نمایید و از تخفیف های ویژه مستربلیط استفاده نمایید. پیشنهاد می کنیم حتی برای یک بار سرویس رزرو هتل مستربلیط را امتحان کنید و سفر خاطره انگیز تهران خود را با رزرو به صرفه هتل ماندگار نمایید.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info