قلعه رودخان

بدون شک یکی از زیباترین بناهای تاریخی و گردشگری در ایران، قلعه رودخان گیلان است. قلعه ای تاریخی و مستحکم که در دل طبیعت و در میان جنگل های انبوه قرار گرفته است. با اولین نگاه به این قلعه ناخودآگاه به یاد قلعه های اروپایی قدیمی می افتیم که در میان جنگل بنا شده اند.

  • تعداد بازدید: 1978
  • ارسال در تاریخ: ۴ آذر ۱۳۹۹
  • بروزرسانی: ۱۷ آذر ۱۳۹۹
  • میانگین مطالعه: 7 دقیقه

قلعه رودخان کجاست؟

قلعه رودخان را میتوان بسیار زیبا تر از قلعه های اروپایی دانست چراکه بزرگترین قلعه آجری ایران نیز به حساب می آید. قلعه رودخان به عنوان یکی از عجایب هفتگانه گیلان نیز شناخته میشود و در گذشته دژ رودگان یا روگان بوده که با گذر زمان به قلعه رودخان تغییر کرد.

قلعه رودخان گیلان در شهرستان فومن قرار دارد و یکی از مهم ترین دژهای تاریخی و نظامی ایران است که در میان جنگل قرار گرفته است. اگر بخواهیم در مورد قدمت قلعه رودخان صحبت کنیم نمیتوان به تاریخ مشخصی اشاره کرد چرا که نظرات متعددی بیان شده که این قلعه متعلق به چه دورانی است. برخی بر این عقیده هستند که این قلعه مربوط به عصر ساسانیان یا اوایل دوره اسلامی است. این قلعه مرکز فرمانروایی بسیاری از فرمانروایان گیلان و رشت و برای مدتی میزبان میرزا کوچک خان جنگلی بوده و حتی یکی از پایگاه های اسماعیلیان بوده است که نشان از تاریخ و قدمت این قلعه بسیار زیبا دارد. 

دژ رودخان

دژ رودخان

برای معرفی بهتر قلعه رودخان بهتر است به صحبت های آلکساندر خچکو محقق لهستانی مراجعه کنیم که در سال 1830 میلادی هنگامی که در گیلان متوجه این قلعه شد در یادداشت های خود درباره قلعه رودخان مینویسد: دژی است بر بالای کوهی در قسمت علیای رودخانه ای به همین نام، بام آن سنگی است و طرفین ورودی دارای دو برج دفاعی مستحکم است و بر کتیبه سردر ورودی آن حک شده است که این قلعه برای نخستین بار در سال 918 تا 921 ه.ق برای سلطان حسام الدین امیردباج بن امیر علاءالدین اسحق تجدید بنا شده است.

بخش های مختلف قلعه رودخان

قلعه رودخان

همانطور که اشاره شد قلعه رودخان یک دژ نظامی است و با نزدیک شدن به آن با یک ورودی بزرگ، برج های بزرگ و کوچک، آب انبار و اتاق های نگهبانی روبرو خواهید شد. پس از ورود به قلعه با توجه به اینکه در ارتفاع بالایی قرار دارید میتوانید بخش های مختلف قلعه، مانند برج هایی که به صورت نیم دایره ساخته شده اند را مشاهده کنید که در نوع خود بسیار جذاب هستند. بخش دیگر قلعه اتاق اصلی یا شاه نشین است که در بالاترین مکان قلعه واقع شده است و ارتفاعش از سطح دریا حدود 778 متر میباشد. اتاق نگهبانان هم در قسمت شمال شرقی قلعه رودخان است و به صورت تودرتو ساخته شده اند که مهم ترین پایگاه نظامی قلعه نیز به حساب می آید. بخش دیگر قلعه که بسیار جالب است ذخیره گاه آب یا آب انبار قلعه رودخان است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است. قلعه رودخان دارای بخش های بسیار زیادی است که باید با سفر به آنجا آن ها را مشاهده کرد و پیشنهاد میکنیم حتما خودتان از آن ها دیدن کنید.

image

آشنایی با غذاهای سنتی مشهد

    مشهد علاوه بر تاریخ و فرهنگ غنی، دارای غذاهای اصیل نیز می باشد و همین تنوع غذاهای سنتی میتواند دلیلی بر تاریخ و فرهنگ مشهد باشد. های هالیدی در این مقاله به معرفی خوشمزه ترین غذاهای سنتی مشهد میپردازد پس با ما همراه باشید..

    ورودی قلعه رودخان

    ورودی قلعه رودخان

    یکی از جذاب ترین و هیجان انگیز ترین لحظه های برای هر گردشگری که عاشق بناهای تاریخی به خصوص قلعه های تاریخی میباشد، لحظه ورود به قلعه است. برای رسیدن به ورودی این قلعه باید بیش از 900 پله را بالا بروید و جالب است بدانید که قلعه رودخان به دلیل داشتن هزار پله، به قلعه هزار پله نیز معروف است. برای رسیدن به ورودی قلعه از میان جنگل بسیار زیبا عبور میکنید و از ابتدای مسیر تا در ورودی آن، با بازارچه و رستوران های مختلفی مواجه میشوید. پس از طی کردن مسیر نسبتا طولانی نهایتا به ورودی قوسی شکل با ارتفاع 3 و نیم متر میرسید تا خستگی بالا رفتن از پله ها با دیدن قلعه از بین برود.

    برج های قلعه رودخان

    قطعا یکی از دلایلی که یک قلعه را زیبا و البته پر ابهت میکند برج های آن قلعه میباشد. قلعه رودخان دارای برج های زیادی میباشد که میتوان برخی از آن ها را در بخش شرقی قلعه مشاهده کرد. جایی که بیشتر جنبه نظامی دارد و شامل دروازه ورودی، در اضطراری، زندان، تعدادی واحد مسکونی و دو برج بزرگ میباشد. با گشت و گذار در قلعه میتوان برج های مختلف و تاریخی بسیاری را مشاهده کرد که هر کدام از آن ها نشان از تاریخ و قدمت بسیار زیاد این قلعه شگفت انگیز دارد.

    پایگاه نظامی در بخش شرقی

    پایگاه نظامی قلعه رودخان

    قسمت شرقی بر روی تپه ای 670 متری قرار گرفته و با استفاده از یک دروازه از دیگر قسمت ها جدا میشود. این بخش به عنوان پایگاه نظامی قلعه نیز استفاده میشد و در این قسمت از قلعه 12 ورودی، آبریز، حمام، زندان و در اضطراری وجود دارد. همچنین با توجه به موقعیت و هوای مه آلود، این قلعه در طول تاریخ فتح نشده است.

    بهترین زمان سفر

    با توجه به آب و هوای بسیار مناسب و مطلوب شمال کشور، در طول سال میتوان قلعه رودخان را بازدید کرد چرا که هر فصلی زیبایی های منحصر به فرد مخصوص خود را دارد. اما بهترین زمان برای سفر به قلعه رودخان بهار و تابستان است چرا که با سردی هوا و مشکل رفت و آمد مواجه نخواهید شد. نکته دیگر اینکه زمان بازدید از قلعه از ساعت 8 صبح تا 7 بعد از ظهر میباشد که در زمستان تا ساعت 4 بعد از ظهر میتوان از این قلعه زیبا و دیدنی بازدید کرد.

    راه دسترسی به قلعه رودخان

    قلعه رودخان

    قلعه رودخان در 25 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان و ارتفاعات روستای رودخان قرار دارد و برای رسیدن به آن میتوان یا از خودرو شخصی استفاده کرد یا از تاکسی هایی که در ترمینال این شهر قرار دارند. برای رسیدن به قلعه رودخان باید از شهر فومن خارج شده و جاده فومن – قلعه رودخان را که 22 کیلومتر میباشد طی کرد تا به این مکان تاریخی و گردشگری فوق العاده رسید.

    نکات مهم پیش از بازدید قلعه رودخان

    قلعه رودخان
    • بازدید از این قلعه برای همه سنین مناسب نیست چرا که طی کردن پله های زیاد موجب خستگی افراد مسن و کودکان میشود.
    • سعی کنید از به همراه بردن وسایل غیر ضروری، سنگین و کوله خودداری کنید.
    • از ریختن زباله و رها کردن آن ها در طبیعت خودداری کنید.
    • با توجه به اینکه برای رسیدن به قلعه باید پله نوردی طولانی داشته باشید پس کفش مناسب به پا  داشته باشید تا در طول پله نوردی خسته نشوید.
    • چوب دستی یا عصا میتواند به بالا رفتن راحت تر شما کمک کند.
    • آب کافی به همراه داشته باشید.
    • پول نقد به همراه داشته باشید چرا که ممکن است باجه ورودی کارت خوان نداشته باشد یا خراب باشد.
    قلعه رودخان
    نظرات کاربران
    ثبت نظر مشاهده نظر ها
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
    استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
    شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info