پنج تا از بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

شیراز شهری بهشتی در استان فارس است که آوازه رنگ و عطر خیابان‌ها و پارک‌هایش در کل دنیا پیچیده است. شهر شیراز جاذبه‌های به شدت دیدنی و فوق‌العاده‌ای دارد که نظر هر کسی را جلب می‌کند.

  • تعداد بازدید: 953
  • ارسال در تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
  • بروزرسانی: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
  • میانگین مطالعه: 10 دقیقه

اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید یا دلتان یک سفر پر از تازگی و طراوت می‌خواهد ما به شما پیشنهاد می‌کنیم با تهیه بلیط هواپیما تهران شیراز این سفر شیرین با بوی بهار نارنج را به خود هدیه دهید. جای جای شیراز زیبا و دیدنی است اما بعضی نقاط آن ثبت جهانی شده و به عنوان آثار تاریخی ملی ایران به شمار می‌رود. در این قسمت قصد داریم پنج جاذبه گردشگری مهم و معروف شیراز را به شما معرفی کنیم تا در زمان سفر به این شهر بتوانید با تمدن و فرهنگ غنی آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

حافظیه (آرامگاه حافظ)

قطعا می‌دانید که آرامگاه حافظ در شیراز واقع شده و سالیانه میزبان خیل عظیمی از گردشگران سراسر دنیا است؛ اما باید گفت بنای امروزی که از این آرامگاه مشاهده می‌کنیم در ابتدا فقط یک مزار بوده که در باغ مصلی زیر یک درخت سرو قرار گرفته بود. اما سال‌ها بعد این آرامگاه به دست کریمخان زند شکل کنونی را به خود گرفت. او دستور داد که گنبندی برای مزار حافظ بسازند و آن منطقه را با ستون سنگی و پله‌هایی که نقش‌های برجسته دارند مرمت کنند. اگر برای بازدید از مزار حافظ رفتید می‌توانید لحظاتی را در کنار حوض بزرگ زیبا و فضای سبز چشم‌نواز این آرامگاه استراحت کنید و عکس‌هایی با حال و هوای شاعرانه از خود بگیرید. بهترین زمان سفر به شیراز در فصول پاییز و بهار است. در این زمان این شهر رنگ و بویی متفاوت می‌گیرد به گونه‌ای که انگار در قصه‌ها قدم برمی‌دارید.

نشانی: شیراز، حد فاصل چهار راه ادبیات و چهار راه حافظیه، رو به روی ورزشگاه حافظیه

سعدیه (آرامگاه سعدی)

سعدیه شیراز

سعدیه یکی دیگر از مشهورترین مناطق گردشگری شهر شیراز است. مزار سعدی نیز در اوایل فوتش به شکلی ساده، در خانه‌ای که در آن زندگی می‌کرد، واقع شده بود اما سال‌ها بعد به فرمان کریمخان زند آرامگاهی با شکوه برای ایشان ساخته شد. البته در گذر زمان مرمت‌ها و نوسازی‌های زیادی برای این مقبره صورت گرفته تا به شکل کنونی درآمده است. اگر به شهر شیراز سفر کردید سعی کنید آرامگاه سعدی و حافظ را در اول لیست بازدید خود قرار دهید زیرا با معماری خاص و سنتی ایران آشنا شده و می‌توانید با تمدن این شهر ارتباط بیشتری برقرار کنید. در این آرامگاه فضای سبز و محوطه‌ای با صفا وجود دارد که با لحظه‌ای استراحت در آن روحیه‌تان عوض می‌شود. در بعضی اوقات گروهی در سعدیه به شعرخوانی مشغول می‌شوند و حال و هوای این مکان را بیش از پیش معنوی و شاعرانه کرده است.

نشانی: شیراز، انتهای خیابان بوستان، کنار باغ دلگشا

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری

یکی از زیباترین باغ‌های کشور در شهر شیراز واقع شده و نام آن عمارت شاپوری است. قدمت این عمارت به دوران حکومت پهلوی اول برمی‌گردد. معماری این عمارت تلفیق سبک ایرانی و اروپایی بوده و از نمای فوق‌العاده‌ای برخوردار است. عمارت شاپوری متعلق به عبدالصاحب شاپوری است که یکی از تاجران بزرگ شیرازی بوده و حالا جزو میراث فرهنگی ایران است. این عمارت مساحت زیادی داشته و هر سمت زیبایی خاص خودش را دارد. به عنوان مثال در بخش غربی شاهد ستون‌های نقاشی شده و یک حوض بزرگ پنج پر هستیم یا در بخش شمالی آن می‌توانیم معماری و درخت کاری متقارن را مشاهده کنیم. ناگفته نماند در این عمارت راه پله‌هایی برای رسیدن به بخش‌های مختلف ساخته شده که در زمان تاسیس آن نظیری نداشته و برای اولین بار در این باغ انجام شده است. در عمارت شاپوری رستوران و کافی شاپ‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای استراحت و چشیدن طعم غذای شیرازی به آن‌جا بروید. در رستوران‌ها و کافه‌های این عمارت همه نوع نوشیدنی، بستنی، انواع غذای ایرانی، کباب و لا پلویی گوشت سرو خواهد شد. برای بازدید از این عمارت از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب زمان دارید.

نشانی: شیراز، خیابان کریم خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی، باغ و عمارت شاپوری

حمام وکیل شیراز

حمام وکیل شیراز

با رفتن به حمام وکیل شیراز با یکی از پیشرفته‌ترین معماری‌های ایران در دوران جکومت زندیه رو به رو هستید. شیراز گردی به قدری جذاب و دلنشین است که اگر اطلاعات کافی از آن نداشته باشید ممکن است مکانی دیدنی را از دست بدهید برای همین پیشنهاد می‌کنیم برای این سفر فراموش نشدنی با بلیط لحظه آخری همراه شوید. با این کار می‌توانید از همه لحظات خود بهترین استفاده را ببرید. حمام وکیل در خیابان طالقانی در قسمت غربی مسجد و بازار وکیل واقع شده و می‌توانید بعد از بازدید از آن به سمت این دو مکان گردشگری دیگر حرکت کنید. کریمخان زند مفیدترین فرد برای شهر شیراز بود زیرا در زمان حکومتش آثار و بناهای زیادی از خود به جا گذاشت. حمام وکیل هم از همین گونه سازه‌ها بوده که با معماری حیرت‌انگیزی ساخته شده و دیوارها، سقف‌ها و کف آن پر از نقش و نگار است. در این حمام در سال‌ها قبل، جشن حمام زایمان، جشن مراسم خواستگاری از دختران دم بخت، مراسم حنابندان و ... برگزار می‌شده است به همین علت امروزه ماکت‌هایی از بانوان با لباس‌های محلی در اطراف حمام دیده می‌شوند. در حمام وکیل، گاهی اوقات نمایش‌هایی با عنوان آب و آیینه اجرا می‌شود که نشان دهنده لحظاتی از دوران قدیم است. حمام وکیل مناطقی به نام شاه نشین نیز دارد که مخصوص شاهان حکومت پهلوی بوده که دلاک‌ها و افراد خزینه‌دار در خدمت آن‌ها به صف می‌شدند. برای بازدید از این جاذبه گردشگری می‌توانید از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب اقدام کنید.

نشانی: شیراز، خیابان طالقانی، سمت غربی مسجد و بازار وکیل

حرم شاهچراغ (ع)

همان‌طور که می‌دانید حضرت شاه‌چراغ برادر امام رضا علیه السلام بوده و آرامگاه ایشان در شهر شیراز قرار گرفته است. حرم شاه‌چراغ (َع) همانند نگینی در شهر می‌درخشد و با کاشی کاری‌ها و آیینه کاری‌های بی‌نظیر، قلب هر گردشگری را به تصرف خود درمی‌آورد. شاید برایتان جالب باشد که علت نام گذاری این حرم را بدانید. در دوران آل بویه پیرزنی در ساعات پایانی شب یک چراغ بالای مقدار زیادی از خاک نظرش را جلب می‌کند. آن پیرزن این موضوع را با امیر عضدوالدوله در میان می‌گذارد. در شبی دیگر آن دو با هم به دنبال این چراغ می‌گردند که پیرزن ناگهان فریاد می‌زند: شاه!چراغ... این آرامگاه زیبا در سال ۱۳۲۱ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته و امروزه یکی از با ارزش‌‌ترین جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌رود. این حرم بخش‌های مختلفی دارد که هر کدام به طور خاص تزئین و مرمت شده است. گلدسته‌ها، ایوان‌ها، صحن حرم، رحل و قرآن، نقاره خانه حرم، گنبد و درهای ورودی طلایی حرم همگی از مواردی است که نگاه شما را جذب خود می‌کند. سفر به شهر شیراز می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و احساسی خاص را درون شما زنده کند پس برای شروع مسافرت روزها را بیش از این طی نکرده و با خرید پرواز شیراز تهران خود را برای استراحت، از روزمرگی دور کنید.

نشانی: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، جنب میدان احمدی، خیابان احمدی

کلام آخر

شهر شیراز از زیبایی و جلال هیچ چیز کم ندارد و با زیبایی‌هایش شما را واقعاً جذب خود می‌کند. پنج جاذبه گردشگری بالا تنها یک قسمت از دیدنی‌های شیراز را در بر گرفته و باید برای بازدید از مناطق توریستی دیگر این شهر وقت بیشتری بگذارید. سفر به شیراز تجربه‌ای از ترکیب از تاریخ، ادبیات و شعر را برایتان به ارمغان می‌آورد. از مناطق گردشگری دیگر شیراز می‌توان به ارگ کریم خان، باغ ایلخانی، آب انبار وکیل آباد، دروازه قرآن، باغ دلگشا، تخت جمشید، پاسارگاد و ... اشاره داشت. اگر به خواندن مطالب بیشتر در مورد جاهای دیدنی شیراز علاقه‌مند هستید می‌توانید با مراجعه به مقاله‌های پیشین درج شده در سفرمارکت اطلاعات گسترده‌تری را کسب کنید.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info