معرفی کاخ ها و عمارت های شیراز

شیراز یکی از زیباترین مقاصد گردشگری ایران است و دارای تاریخی غنی و البته هنر میباشد. در این مقاله "های هالیدی" به معرفی چند خانه ی تاریخی شیراز میپردازد تا تنها بخشی از تاریخ شیراز را به شما گردشگران شیراز معرفی کرده باشیم.

  • تعداد بازدید: 19586
  • ارسال در تاریخ: ۶ مهر ۱۳۹۹
  • بروزرسانی: ۱۶ مهر ۱۳۹۹
  • میانگین مطالعه: 5 دقیقه

خانه زینت الملک

خانه تاریخی زینت الملک در طول 12 سال ساخته شد و در سال 1302 به بهره برداری رسید و در نهایت در سال 1354 به ثبت ملی رسید. در زیرزمین این خانه ی تاریخی میتوانید موزه ی مشاهیر فارس را که با تندیس ها و مجسمه های مشاهیر تزئین شده را مشاهده کنید. خانه زینت الملک قطعا یکی از زیباترین خانه های تاریخی شیراز میباشد.

آدرس خانه زینت الملک : استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، ضلع غربی نارنجستان قوام، خانه زینت الملک
خانه زینت الملکخانه زینت الملک

خانه فروغ الملک

یکی دیگر از عمارت های شیراز که نظر هر گردشگری را به خود جلب میکند قطعا خانه فروع الملک است. این خانه ی زیبا و تاریخی در سال 1310 ساخته شد و در سال 1377 به ثبت ملی رسید تا بخشی از خانه های تاریخی شیراز باشد. خانه فروغ الملک دارای 3 طبقه است که از آن یک عمارت بزرگ و زیبا را بوجود آورده است.

آدرس خانه فروغ الملک : استان فارس، شیراز، بافت قدیم، خانه تاریخی روغ الملک
خانه فروغ الملکخانه فروغ الملک
کاخ های اصفهان
کاخ های اصفهان
  • تاریخ انتشار:۲۵ خرداد ۱۳۹۹
شهر تاریخی اصفهان در مرکز ایران قرار دارد.این شهر در دوره پادشاهی صفویان رونق زیادی گرفت.تعدادی از بناهای تاریخی شهر اصفهان به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده است.این شهر به خاطر داشتن معماری ایرانی زیبا،مساجد و مناره های بی همتا مشهور می باشد.
معرفی کاخ های تهران
معرفی کاخ های تهران
  • تاریخ انتشار 19 خرداد 1399
کاخ های زیبای تهران را میتوان یادگاری دوران قاجار نامید. کاخ هایی با معماری بی نظیر و سلطنتی که روح و روان بازدیدکنندگان را نوازش می دهد. بسیاری از این آثار ارزنده تاریخی ویران شده اند و یا در دوران حکومت پهلوی ساخته و مرمت شده اند. معروفترین کاخ های تهران شامل کاخ نیاوران, کاخ سعدآباد, کاخ گلستان و عمارت مسعودیه می شود.

خانه سعادت

در محله ی تاریخی سنگ سیاه خانه ای تاریخی به نام خانه سعادت قرار دارد. این خانه در کنار آرامگاه ابن سیبویه (یکی از دانشمندان ایرانی) قرار دارد. خانه ی سعادت در سال 1382 به ثبت ملی رسید و در سال 1384 تبدیل به موزه خاتم شد و امروزه این خانه تاریخی را با نام موزه خاتم هم میشناسند. سقف های چوبی، ستون های گچ کاری شده بسیار زیبا، کاشی کاری خاص، تنها بخشی از ویژگی های خانه سعادت میباشد.

آدرس خانه سعادت : استان فارس، شیراز، بافت قدیم، خیابان دستغیب، روبروی آرامگاه سیبویه، خانه تاریخی سعادت
خانه سعادتخانه سعادت

خانه منطقی نژاد

در نزدیک شاه چراغ (ع) خانه ای تاریخی و خوش آب و رنگ به نام منطقی نژاد قرار دارد. این خانه یکی از زیباترین خانه های شیراز میباشد که ترکیبی از همه رنگ های زیبا و نقاشی هایی بر روی دیوار و سقف آن است. خانه منطقی نژاد دارای یکی از خاص ترین سبک های معماری را دارد.

آدرس خانه منطقی نژاد : استان فارس، شیراز، حد فاصل سه راه نمازی و سردزک، کنار گذر شاه چراغ (ع)، خانه تاریخی منطقی نژاد
خانه منطقی نژادخانه منطقی نژاد

عمارت کلاه فرنگی

یکی از زیباترین عمارت های شیراز، عمارت کلاه فرنگی است که در میان باغی قرار گرفته و اکنون به عنوان آرامگاه وکیل و یا موزه پارس هم شناخته میشود. این عمارت هشت ضلعی دارای معماری بسیار زیبا و نقش و نگار هایی به سبک دوران زندیان میباشد. درون عمارت کلاه فرنگی موزه ای با عنوان موزه پارس برپا شده که میتوانید همزمان به این این موزه هم مراجعه کنید و از تماشای اشیای تاریخی لذت ببرید.

آدرس: استان فارس، شیراز، میانه بازار وکیل و ارگ کریم خانی، عمارت کلاه فرنگی
عمارت کلاه فرنگیعمارت کلاه فرنگی

عمارت دیوانخانه قوام ملکی

عمارت دیوانخانه یکی دیگر از چندین عمارت تاریخی شهر شیراز میباشد. این عمارت در گذشته با عنوان "عمارت کریم خان زند" شناخته میشد. عمارت دیوانخانه قوام ملکی دارای تالاری بزرگ و دو ستون سنگی در ورودی آن است. این عمارت در سال 1354 به عنوان یکی دیگر از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: استان فارس، شیراز، بلوار کریم خان زند، میدان شهدا، جنب ارگ کریم خانی، عمارت دیوانخانه قوام ملکی
عمارت دیوانخانه قوام ملکیعمارت دیوانخانه قوام ملکی

باغ دلگشا

یکی از تاریخی ترین باغ های شیراز باغ دلگشا است که در نزدیک آرامگاه سعدی بنا شده. درون باغ یک عمارت با عنوان عمارت دلگشا قرار دارد که دارای سه طبقه و یک ایوان و دو ستون میباشد. ساخت عمارت دلگشا در دوران زندیه انجام شده. معماری عمارت دلگشا به سبک کاخ های ساسانی است و آینه کاری های بسیار زیبا، نقاشی های رنگ روغن و همچنین سقف آراسته به نقاشی مانند گل از ویژگی های این عمارت زیبا است.

آدرس: استان فارس، شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان، باغ دلگشا
باغ دلگشاباغ دلگشا

باغ نظر

باغ نظر به دوران زندیه برمیگردد و کریم خان زند موسس آن میباشد. اکنون باغ نظر میزبان عمارت کلاه فرنگی و عمارت دیوانخانه ملکی میباشد. باغ نظر در سال 1314 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید تا یکی دیگر از آثار ملی ایران در شیراز باشد.

آدرس: استان فارس، شیراز، میدان شهدا، خیابان زند، باغ نظر
باغ نظرباغ نظر

این مقاله به صورت تخصصی در های هالیدی تهیه گردیده و هرگونه انتشار و کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

برچسب ها

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info