معرفی پارک های تهران

تهران را معمولا با عنوان ترافیک، شلوغی و آلودگی هوا میشناسند اما واقعیت اینگونه نیست. تهران یکی از شهر هایی  است که دارای تفریحات متعددی است که هر کدام، از ویژگی ها و امکانات متنوعی برخوردارند. یکی از همین تفریحات که شاید ساده به نظر برسد پارک است و تهران در این زمینه، پارک های بسیار جذابی را در خود جای داده است که در ادامه به معرفی کلیه پارک های تهران میپردازیم.

  • تعداد بازدید: 3963
  • ارسال در تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۹
  • بروزرسانی: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 10 دقیقه

پارک بهمن

پارک بهمن با مساحتی حدود 150 هزار متر مربع در منطقه 17 تهران در اواخر سال 1370 تاسیس شد. این پارک زیبا در نزدیکی میدان بهمن و در کنار اتوبان تند گویان قرار دارد. با توجه به مساحت این پارک میتوان پارک بهمن را یکی از پارک های بزرگ پایتخت حساب کرد که نقش بسزایی در کاهش آلودگی هم دارد. در این پارک سرسبز انواع گل، گیاهان و درختان بلندی مانند نارون، سرو، صنوبر، بلوط، سپیدار، بلوط و زبان گنجشک را میتوان مشاهده کرد که در فاصله های مختلفی در این بوستان قرار گرفته اند.

از جمله تجهیزات این پارک میتوان به فرهنگ سرای بهمن (در مجاورت بوستان)، زمین بازی کودکان، مجتمع ورزشی بهمن، آب نما و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

آدرس: ایران، تهران، اتوبان تندگویان، نازی آباد، میدان بهمن

پارک ولایت

پارک ولایت در سال 1390 با 270 هکتار مساحت تاسیس شده است. این پارک بزرگ دارای سرگرمی ها و جاذبه های متنوعی مانند قلعه شادی، شهر ورزش، راپل، بانجی جامپینگ، دیوار نوردی، صخره نوردی، پاراگلایدر، اتوموبیلرانی سرعت، باند پروازی بادبادکها، پیست آرسی، کارتینگ، موتور سواری، سوارکاری، زمین های ورزشی رو باز و سالن پرورش اندام طاها اشاره کرد که نشانی از بزرگی و امکانات فوق العاده این پارک زیبا است. بوستان ولایت تهران امکانات دیگری هم مانند مجموعه شهر بانو ( پارک بانوان بوستان ولایت تهران)، سالن آمفی تئاتر استاد شهریار، کتابخانه علامه امینی، رادیو آسمان، خانه نشاط کودک و بسیاری دیگر را در خود جای داده است.

آدرس: ایران، تهران، اتوبان نواب، تقاطع اتوبان تندگویان

پارک المهدی

پارک المهدی با مساحت 65500 متر مربع در سال 1365 افتتاح شد و در منطقه 9 شهرداری تهران واقع شده است. این بوستان زیبا با داشتن یک دریاچه نسبتا بزرگ که در ضلع جنوبی پارک قرار دارد منظره بسیار زیبا و دوست داشتنی را به وجود آورده است. پوشش گیاهی این پارک از سرو نقره ای، اقاقیا، چنار، سدروس، نارون، زبان گنجشک و... تشکیل شده است که به صورت پراکنده میتوان آنها را مشاهده کرد. نکته جالب این است که در پارک المهدی امکان ماهیگیری در دریاچه پارک برای علاقه مندان فراهم شده که در نوع خود بسیار جالب است.

از جمله امکانات پارک المهدی میتوان به شهربازی المهدی تهران، خانه شهروند، خانه اخبار، زمین اسکیت، زمین کودکان، ماهیگیری، اسکله قایقرانی، فروشگاه شهر کتاب، کلینیک گل و گیاه و بسیاری از امکانات دیگر اشاره کرد.

آدرس: ایران، تهران، ضلع جنوب شرقی میدان آزادی

image

قلعه رودخان

    بدون شک یکی از زیباترین بناهای تاریخی و گردشگری در ایران، قلعه رودخان گیلان است. قلعه ای تاریخی و مستحکم که در دل طبیعت و در میان جنگل های انبوه قرار گرفته است. با اولین نگاه به این قلعه ناخودآگاه به یاد قلعه های اروپایی قدیمی می افتیم که در میان جنگل بنا شده اند.

    پارک رضوان

    بوستان رضوان با وسعت 18 هزار متر مربع در سال 1353 تاسیس شد و در منطقه 10 تهران قرار دارد. پوشش گیاهی این پارک از درختانی مانند اقاقیا، سرو، ماگنولیا، نارون، زبان گنجشک، کاج و... تشکیل شده است. از جمله امکانات تفریحی پارک رضوان تهران هم میتوان به شهر بازی آن اشاره کرد که بازی هایی مانند ماشین برقی، چرخ و فلک، ترن کودکان و... را در خود جای داده است.

    آدرس، ایران، تهران، بزرگراه نواب، انتهای خیابان قصرالدشت، جنب خیابان کمیل

    پارک بعثت

    پارک بعثت در سال 1352 افتتحاح شد و مساحت بوستان 530 هزار متر مربع میباشد که در منطقه 16 تهران قرار دارد. درختان این پارک شامل سرو، توسکا، سپیدار، چنار، بلوط، بید مجنون، کاج و اقاقیا میباشد و از جمله تفریحات این پارک میتوان به قایقرانی، کتابخانه عمومی، قطار جهت بازدید از تمام بخش های پارک، رستوران ها، نمازخانه، شهربازی پارک خزانه، زمین های بازی مجهز برای کودکان، سالن روباز آمفی تئاتر و آلاچیق ها در سراسر پارک اشاره کرد.

    آدرس: ایران، تهران، بزرگراه بعثت، خیابان شهید صابونیان، روبروی شهرداری منطقه 16

    image

    هزینه‌های زندگی در عمان 2021

      کشور عمان به دلیل پیشرفت در صنعت نفت و معدن می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای افراد متقاضی ویزای کار باشد. مهاجرت سرمایه‌گذاران به دلیل توسعه تجاری عمان می‌تواند، آینده‌ خوبی را برای شهروندان این کشور رقم بزند.

      پارک ملت

      پارک ملت یکی از معروف ترین پارک های تهران است که در سال 1353 در مساحتی بالغ بر 340 هزار متر مربع در منطقه ای خوش آب و هوا و زیبا تاسیس شد. پوشش گیاهی بوستان ملت بسیار زیبا است و از گونه های مختلف درختانی مانند اقاقیا، چنار، افرا، صنوبر، پرتقالی، تبریزی، سپیدار و... تشکیل شده است. از جمله مکان های دیدنی پارک ملت میتوان به آب نماها اشاره کرد که نمایی بسیار زیبا به وجود آورده اند. در مرکز پارک هم یک دریاچه مصنوعی با بیش از 20 هزار متر مربع وسعت قرار دارد که روی آن پلی قرار گرفته که در نوع خود بسیار زیبا است. امکانات بسیاری در این پارک وجود دارد که یکی از جذاب ترین آن ها باغ وحش پارک ملت است که در قسمت غربی پارک واقع شده و انواع حیوانات و پرندگان مانند میمون، مرغ عشق، طوطی، طاووس، طوطی، شتر مرغ، بز کوهی و... در آن نگه داری میشوند.

      آدرس: ایران، تهران، خیابان ولیعصر، تقاطع نیایش

      پارک جمشیدیه

      پارک جمشیدیه در سال 1356 با وسعت 100 هزار متر مربع تاسیس شد و در سال 1374 بازسازی شد و حدود 16 هکتار به مساحت آن افزوده شد. در این پارک بسیار زیبا میتوان چشم اندازی تماشایی از شهر تهران مشاهده کرد. همچنین در این پارک تندیس هایی با مفاهیم گوناگون، آب نماهای متعدد، مسیر های سنگ فرش شده و فضاهای کوهستانی وجود دارد که از جذابیت های پارک جمشیدیه میباشند.

      آدرس: ایران، تهران، خیابان شهید باهنر، خیابان شهید امیدوار

      پارک قیطریه

      این پارک یکی از قدیمی ترین پارک های پایتخت محسوب میشود که در منطقه 1 تهران قرار دارد. پوشش گیاهی پارک قیطریه شامل درختان گنجشک، گردو، افرا، توت، چنار، بلوط، صنوبر، کاج، نارون، سرو نقره ای و... است و درختچه هایی مانند گز، زالزالک، زرشک و... در این پارک قرار دارند که یکی از زیستگاه های پرندگان نیز به شمار میروند. این بوستان امکانات بسیاری مانند فعالیت های ورزشی، سینماهای چند بعدی قیطریه، فرهنگسرای ملل پارک قیطریه و... را در خود جای داده است.

      آدرس: ایران، تهران، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر

      پارک طالقانی

      پارک طالقانی تهران در سال 1357 روی تپه های عباس آباد تاسیس شد. در این پارک زیبا 75 نوع گونه درختی را میتوان مشاهده کرد همچنین این بوستان دارای آلاچیق ها و میز و صندلی های متعددی میباشد که محلی برای گذراندن اوقات فراغت میباشد. قرار گیری این پارک در ارتفاعات، باعث چشم انداز زیبای این پارک شده است.

      آدرس: ایران، تهران، بزرگراه شهید حقانی، بعد از پل بزرگراه مدرس

      پارک آب و آتش

      پارک آب و آتش در سال 1388 در مساحتی بالغ بر 24 هزار متر مربع در اراضی عباس آباد افتتاح شد. در این پارک امکانات متعددی مانند سالن های آمفی تئاتر، فواره های مختلف، انواع رستوران ها و فودکورت ها، پل طبیعت، برج های آتشین، پیست اسکیت، فانوس دریایی، بازار گل، زمین بازی، دریاچه مصنوعی خزر و... وجود دارد.

      آدرس: ایران، تهران، ابتدای بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک

      پارک شطرنج

      این پارک در سال 1370 با مساحت 3500 متر مربع افتتاح شد. محوطه پارک به صورت صفحه های شطرنج سازماندهی شده و علاوه بر میزهای مخصوص بازی شطرنج، سالن شطرنج با مساحت 40 متر مربع در این پارک وجود دارد.

      آدرس: ایران، تهران، خیابان شهید سباری، مابین خیابان پنجم و ششم شرقی

      پارک جنگلی لویزان

      این پارک یکی از بزرگترین فضاهای سبز تهران به شمار میرود و در سال 1340 با مساحت 1400 هکتار تاسیس شد. در این پارک میتوان درختان و پوشش های گیاهی متنوعی را مشاهده کرد و از تماشای آن ها لذت برد.

      آدرس: ایران، تهران، شمیرانات، خیابان هنگام، بالاتر از چهار راه استقلال

      پارک چیتگر

      پارک چیتگر در سال 1342 در زمینی با وسعت 950 هکتار در حاشیه غربی تهران تاسیس شد. پارک چیتگر یکی از قدیمی ترین و بزرگترین پارک های جنگلی تهران به شمار میرود. از جمله بخش های مختلف این پارک میتوان به سالن تیراندازی، زمین های ورزشی، پیست سوارکاری، مسیر دوچرخه سواری، سکوهای نشیمن، آلاچیق ها و... اشاره کرد.

      آدرس: ایران، تهران، اتوبان تهران – کرج، خروجی پیکانشهر و آزادشهر

      پارک پردیسان

      پارک پردیسان تهران در سال 1353 با وسعت حدود 275 هکتار تاسیس شد. پوشش گیاهی این پارک بسیار جذاب است و انواع گیاهان داخلی و خارجی را میتوان در آن تماشا کرد و از منظره و هوای مطبوع آن لذت برد. پارک پردیسان به دلیل نزدیکی به برج میلاد منظره بسیار زیبایی را به نمایش گذاشته است.

      آدرس: ایران، تهران، بزرگراه حکیم غرب، بعد از بزرگراه شیخ فضل الله نوری

      پارک شهرآرا

      پارک شهرآرا یک بوستان قدیمی است که حدود 50 سال قدمت دارد و محل مناسبی برای ورزش های صبحگاهی و پیاده روی است.

      آدرس: ایران، تهران، خیابان ستارخان، خیابان شهرآرا

      پارک ایران زمین

      پارک ایران زمین در سال 1393 با مساحتی بالغ بر 270 هزار متر مربع ساخته شد.  در این پارک گونه های درختی مانند زیتون، تبریزی، چنار، نارون و کاج را میتوان مشاهده کرد. همچنین درختچه های زرشک، یوکا، زینتی و... در این پارک قابل مشاهده هستند. از جمله امکانات ورزشی – تفریحی پارک ایران زمین میتوان به زمین بازی والیبال، زمین بسکتبال، بدمینتون، مسیر های پیاده روی، زمین چمن مصنوعی برای فوتبال و... اشاره کرد.

      آدرس: ایران، تهران، شهرک غرب، خیابان ایران زمین، پشت مجتمع تجاری گلسان

      پارک نهج البلاغه

      پارک نهج البلاغه را میتوان یکی از زیباترین پارک های تهران دانست که در سال 1388 در دو فاز ساخته شد. وسعت این پارک زیبا بیش از 35 هکتار است. این پارک به وسیله یک رودخانه به دو قسمت مجزا تقسیم شده است که این دو قسمت به وسیله پل های متعدد به یکدیگر متصل میشوند.

      آدرس: ایران، تهران، بزرگراه همت، اشرفی اصفهانی، خیابان گلستان، خیابان پارک، خیابان استاد نظری

      پارک شهر

      پارک شهر را میتوان اولین پارک تهران دانست که در سال 1339 تاسیس شده است. این پارک یکی از معروف ترین بوستان های پایتخت به شمار میرود و مساحتی بالغ بر 250 هزار متر مربع دارد. درختان این پارک متنوع هستند و میتوان به درختان بلوط، صنوبر، ماگلونیا، فندق و... اشاره کرد. از جمله امکانات تفریحی پارک شهر میتوان به موزه صلح تهران، باغ پرندگان پارک شهر، کتابخانه پارک شهر، دریاچه پارک شهر و... اشاره کرد.

      آدرس: ایران، تهران، خیابان وحدت اسلامی، نبش خیابان فیاض بخش

      پارک هنرمندان

      پارک هنرمندان در سال 1382 افتتاح شد و مساحت آن حدود 6 هکتار میباشد که مدلسازی آن به سبک هندسی و منظم طراحی شده است. در این پارک بیش از 100 گونه گیاه فصلی و دائمی کاشت شده است و درختان اقاقیا، صنوبر، سرو، نارون، سدروس و... را میتوان در این پارک مشاهده کرد. از جمله امکانات پارک شهر میتوان به خانه هنرمندان، کتابخانه تخصصی، تماشاخانه ایرانشهر، سینمای پارک هنرمندان اشاره کرد. همچنین امکانات ورزشی مانند زمین فوتبال، زمین بسکتبال، زمین اسکیت و ... را هم میتوان در پارک هنرمندان مشاهده کرد.

      آدرس: ایران، تهران، خیابان طالقانی، خیابان ایرانشهر، نبش خیابان برفروشان

      پارک شفق

      پارک شفق یکی از بوستان های قدیمی تهران است که در سال 1342 با مساحتی حدود 16000 متر مربع تاسیس شد. در این پارک درختانی مانند افرا، یاس زرد، چنار، نارون، بید مجنون و... را میتوان مشاهده کرد و از تماشای گیاهان و درختان این پارک لذت برد. از جمله امکانات پارک شفق میتوان به کتابخانه، فرهنگسرای شفق واقع در ضلع شمالی پارک، نمازخانه، آمفی تئاتر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سفره خانه سنتی، وسایل ورزشی، بوفه، کافه، سرویس بهداشتی و... اشاره کرد. همچنین نکته قابل توجه این است که پارک شفق در تاریخ دوم بهمن 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

      آدرس: ایران، تهران، یوسف آباد، کوچه شهید قنبری

      نظرات کاربران
      ثبت نظر مشاهده نظر ها
      اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
      استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
      شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info