با بهترین پارک‌های پایتخت آشنا شویم

ایام نوروز از معدود زمان‌هایی است که پایتخت رنگ آرامش به خود می‌بیند و دیگر خبری از دود و دم و هوای آلوده نیست. بنابراین این روزها فرصت مناسبی است تا افراد به دور از شلوغی و ترافیک، گشت و گذاری در شهر تهران و مناطق خوش آب و هوای اطراف آن داشته باشند و لحظات خوشی را در کنار دوستان و خانواده سپری کنند.

  • تعداد بازدید: 1319
  • ارسال در تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
  • بروزرسانی: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
  • میانگین مطالعه: 10 دقیقه

در این مقاله تصمیم گرفتیم تا در مورد تهران، جاذبه‌های توریستی آن و پارک‌های زیبایش صحبت کنیم و در خصوص دیدنی‌های پایتخت در ایام نوروز بیشتر بدانیم.

نگاهی به جاذبه‌های توریستی استان تهران

کلان‌شهر تهران جاذبه‌های توریستی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است و افراد با سفر به آن و گشت و گذار در پایتخت، می‌توانند از مکان‌های گردشگری سرپوشیده‌ای مانند شهربازی‌ها، پارک‌های آبی، موزه‌ها، کاخ‌های مجلل، مراکز خرید و عمارت‌های قدیمی دیدن کنند و یا سری به پارک‌های سرسبز و خوش آب و رنگ پایتخت بزنند.

حتی در اطراف پایتخت هم، شهرهای خوش آب و هوا با طبیعتی بکر و چشم‌نواز مانند کردان، طالقان، لواسان، فشم، دماوند، فیروزکوه، کن سلقان، قزوین، کاشان و شهر زیارتی قم به چشم می‌خورند. البته برای سفر به هر یک از این موارد مهم نیست که پایتخت‌نشین باشید و یا در دیگر شهرهای ایران سکونت داشته باشید. چراکه می‌توان با اجاره اقامتگاه در هر یک از این شهرها اقامتی چند روزه داشت. حال اگر تصمیم دارید به شهرهای اطراف تهران را سفر کنید، می‌توانید، برای اجاره ویلا اطراف تهران از اینجا وارد شوید.

و اما برای گشت و گذار در پایتخت در ایام نوروز، پیشنهاد ما پارک‌های تهران است. چراکه این پارک‌ها هر کدام از زیبایی منحصربه‌فرد و امکانات رفاهی متنوعی برخوردارند و طبیعت زیبای پارک و هوای مطبوع بهاری‌اش هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

معرفی پارک‌های تهران

در تهران پارک‌ها و بوستان‌های متنوع و مدرنی احداث شده است که هر یک از آن‌ها، دارای جاذبه‌های خاص و امکانات  رفاهی و تفریحی متعددی هستند و همین امر باعث شده تا افراد برای گردش و تفریح، لحظاتی را به گشت و گذار در این پارک‌ها سپری کنند. بنابراین در این بخش می‌خواهیم، بهترین پارک‌های تهران را به شما معرفی کنیم.

پارک ملت، مکانی برای عاشقان طبیعت


پارک ملت یکی از بهترین پارک‌های تهران به‌شمار می‌آید. این پارک با وسعت 34 هکتار، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تهران شناخته شده و از جمله امکانات و جاذبه‌های آن می‌توان به موارد متعددی نظیر باغ ‌وحش کوچک، درختانی قدیمی، آب‌نما، دریاچه، سینما چهاربعدی و امکانات متنوع ورزشی مانند میز تنیس، شطرنج و زمین والیبال اشاره کرد.

در این پارک مجسمه‌هایی از مفاخر بزرگ ایرانی قرار داده شده تا زمینه‌ای برای آشنایی کودکان و جوانان با تاریخ و مشاهیر ایران فراهم شود. هم‌چنین قرار گرفتن پارک ملت در همسایگی پردیس گالری ملت، باعث شده تا این پارک رنگ‌ و بویی فرهنگی به خود بگیرد و پاتوقی برای علاقه‌مندان به فیلم و سینما شود.

پارک شهر، اولین پارک پایتخت

این پارک به‌عنوان اولین پارک پایتخت شناخته شده و به‌قطع یکی از بهترین پارک‌های بخش مرکزی تهران به‌شمار می‌آید. جالب است بدانید، پارک شهر، به‌دلیل گونه‌های گیاهی متنوع و کتابخانه بسیار غنی‌اش شهرت یافته است و هم‌چنین به‌گونه‌ای طراحی شده تا معلولین به‌راحتی بتوانند در آن تردد داشته باشند.

وجود موزه صلح، باغ پرندگان، دریاچه مصنوعی، وسایل بازی کودکان، سایت پرنده‌نگری، مسیر دوچرخه‌سواری و آکواریوم که در زیر زمین قرار گرفته است، از جمله امکانات رفاهی آن است. آکواریوم پارک شهر در زمان جنگ تحمیلی، پناهگاهی برای شهروندان تهرانی بود که البته پس از اتمام جنگ تغییر کاربری داد.

آدرس: پارک شهر در خیابان وحدت اسلامی شهر تهران قرار دارد.

پارک آب و آتش یا بوستان حضرت ابراهیم


پارک آب و آتش که با نام بوستان حضرت ابراهیم هم شناخته می‌شود، بدون شک یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های تهران است. این پارک از چندین بوستان مختلف تشکیل شده و دارای مساحتی بیشتر از 24 هزار مترمربع است.

از مهم‌ترین جاذبه گردشگری پارک آب و آتش می‌توان به پل طبیعت اشاره کرده که این روزها به مکانی برای پیاده‌روی و عکاسی تبدیل شده است. هم‌چنین بزرگ‌ترین زمین اسکیت تهران در این بوستان واقع شده و از دیگر امکانات تفریحی و فرهنگی آن می‌توان به موارد مختلفی نظیر فواره‌های آب و آتش، فانوس دریایی، آسمان نمای گنبد مینا، آمفی تئاتر و مجموعه رستوران‌های مختلف، کافی‌شاپ و فست‌فود اشاره کرد.

آدرس: پارک آب و آتش در ابتدای بزرگراه حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک قرار دارد.

پارک زیبا و جنگلی چیتگر

اگر برای گذران وقت، به‌دنبال یک پارک جنگلی می‌گردید، پیشنهاد ما پارک چیتگر است. این پارک با مساحت 900 هکتار، از گونه‌های گیاهی متنوع مانند اقاقیا، زبان گنجشک، نارون چتری، ارغوان، داغداغان، افرای زینتی و غیره پوشیده شده است. جالب این‌جاست، هدف از احداث پارک جنگلی چیتگر، بالا بردن اکسیژن پایتخت است، چرا که پارک در مسیر وزش باد غربی به شهر تهران قرار گرفته است. 

افراد بیشتر این پارک را برای پیک‌نیک و دوچرخه‌سواری انتخاب می‌کنند و از مهم‌ترین جاذبه‌های آن می‌توان به مواردی نظیر پیست‌های مخصوص دوچرخه‌سواری و اسکیت‌سواری، وجود باشگاه سوارکاری و پینت‌بال در نزدیکی دریاچه چیتگر، آبشار چیتگر و رستوران‌های متعدد آن اشاره کرد.پارک هنرمندان یا بوستان ایران‌شهر


پارک هنرمندان که با عنوان بوستان ایران‌شهر هم شناخته می‌شود، قدمت آن متعلق به دوره قاجار است. در گذشته مالکیت پارک هنرمندان به یکی از شاهزادگان قاجار تعلق داشت، اما در سال 1375، به مالکیت شهرداری درآمد و شکل و شمایل کنونی‌اش را به خود گرفت.

در این پارک، خانه هنرمندان ایران با چندین تالار و نگارخانه و هم‌چنین تماشاخانه ایران‌شهر قرار گرفته است. در ضمن محل دبیرخانه صنف‌های هنری ایران هم به شمار می‌آید. از دیگر امکانات رفاهی و تفریحی پارک می‌توان به موارد دیگری مانند وسایل ورزشی، زمین فوتبال، فوتبال‌دستی، زمین بسکتبال و کافی‌شاپ‌ها اشاره کرد.

از این‌رو به‌دلیل برگزاری رویدادهای مختلف هنری مانند اجرای تئاتر و موسیقی و… در آن، پارک هنرمندان به‌عنوان یکی از پاتوق‌های هنرمندان تهرانی تبدیل شده است.

آدرس: بوستان هنرمندان در نزدیکی میدان هفت‌تیر و در خیابان ایران‌شهر قرار دارد.

پارک دانشجو، پاتوقی برای دانشجویان و هنرمندان

پارک دانشجو که پیش از انقلاب با عنوان بوستان پهلوی شناخته می‌شد، یکی از پارک‌های قدیمی و زیبای تهران به‌شمار می‌آید. این پارک با مساحت سه هزار مترمربع، در جوار مراکز فرهنگی متعددی نظیر مجموعه تئاتر شهر و مجتمع فرهنگی مذهبی ولی‌عصر قرار گرفته است و هم‌چنین در نزدیکی آن تالار وحدت و دانشگاه‌های تهران و صنعتی امیرکبیر وجود دارد. 

از این‌رو موقعیت جغرافیایی پارک، باعث شده تا تبدیل به پاتوقی برای دانشجویان و هنرمندان تبدیل شده و همین امر باعث شده تا آن را پارک دانشجو بنامند.

آدرس: پارک دانشجو در تقاطع خیابان ولی‌عصر و انقلاب (چهارراه ولی‌عصر) قرار دارد.

نتیجه گیری پایانی

دیدنی‌های تهران تمامی ندارد و در جای‌جای این کلان‌شهر زیبا، شاهد جاذبه‌های گردشگری متعددی هستیم. در ایام نوروز هم بسیاری از پایتخت‌نشینان برای سفر به زادگاه مادری خود یا بازدید از جاذبه‌های گردشگری دیگر شهرهای ایران، آن را ترک می‌کنند و همین امر باعث می‌شود تا تهران خلوت، به محیط مناسبی برای تفریح و گردش تبدیل شود. بنابراین این روزها فرصت مناسبی است تا در هر نقطه ایران که هستید، به این شهر خوش رنگ وآب سفر کنید، برای رزرو روزانه خانه و ویلا در تهران هم اینجا کلیک کنید و یکی از اقامتگاه‌های پایتخت را متناسب با بودجه و شرایط خود اجاره کنید.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info