آخرین تغییرات امور مالیاتی آژانس های مسافرتی 

انواع مالیات های آژانس های مسافرتی اعم از مالیات بر ارزش افزوده هواپیما و جریمه شدن آژانس های مسافرتی در صورت عدم پرداخت مالیات را بررسی نموده ایم.

  • تعداد بازدید: 387
  • ارسال در تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
  • بروزرسانی: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 7 دقیقه

همان طور که می دانید کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در ایران کسب درآمد می کنند و به مشتریان خدمات می دهند، باید مالیات پرداخت کنند، بنابراین آژانس های مسافرتی و گردشگری خطوط هوایی نیز از این قاعده پیروی می کنند. آژانس های هواپیمایی نقش بسیار مهمی در بخش گردشگری دارند، آنها مسئول سازماندهی گشت و گذار، رزرو بلیط، اقامت در هتل و سایر خدمات مرتبط به سفر هستند. بنابراین پرداخت مالیات به دولت از مهم ترین مسائلی است که آژانس های هواپیمایی با آن مواجه هستند. در ادامه با های هالیدی همراه باشید.

مالیات های آژانس های مسافرتی

از آنجایی که مالیات آژانس های هواپیمایی یکی از مهم ترین منابع درآمدی دولت است می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم از آژانس های هواپیمایی دریافت شود. مالیات آژانس های هواپیمایی بر اساس درآمد یا خدمات ارائه شده آنها محاسبه می شود. این مالیات ها ممکن است شامل مالیات بر درآمد، مالیات فروش، مالیات غیر مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده و سایر انواع مالیات ها باشد که توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به مدیران عامل شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی فعال در ایران ابلاغ می شود.


مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده آژانس هواپیمایی مالیاتی است که بر ارزش افزوده خدمات اخذ می شود، بنابراین آژانس های مسافرتی باید 9 درصد مالیات برارزش افزوده را پرداخت کنند.

مالیات آژانس های مسافرتی

مالیات بر ارزش افزوده بلیط هواپیما

مالیات بر ارزش افزوده بلیط هواپیما یک هزینه اضافی است که بر قیمت نهایی بلیط تاثیر می گذارد. حتما در بلیط هواپیما علاوه بر قیمت بلیط، نرخ مالیات هم دیده اید. در بلیط های صادر شده برای پروازهای سیستمی یا چارتر اعم از الکترونیکی یا کاغذی، مبنای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، 9 درصد خالص بلیط می باشد،  بدین منظور مالیات هایی از قبیل عوارض فرودگاهی هلال احمر و مالیات امنیت پرواز مسافر بر روی بلیط از مسافر اخذ می شود و این 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بلیط هواپیما مستقیماً به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می شود. این سازمان متعهد است از این مبلغ 1 درصد به توسعه بهداشت عمومی، 4 درصد به شهرداری و 4 درصد به خزانه عمومی اختصاص دهد.

پروازهای داخلی و خارجی که طی آن خدمات حمل و نقل هوایی در ایران انجام می شود مشمول مالیات فوق می شوند.  این رقم برای پروازهای خارج از کشور بیشتر است زیرا علاوه بر 9 درصد مالیات ارزش افزوده، مالیات خارج از کشور را نیز باید بپردازند، لازم به ذکر است قبلا پروازهای بین المللی از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف بودند. مالیات بر ارزش افزوده از شرکت های واسطه دریافت نمی شود و تنها در زمان فروش بلیط از مسافران اخذ می شود. در صورت عدم استفاده خریدار بلیط از خدمات حمل و نقل مندرج در بلیط و لغو پرواز، کل مبلغ مالیات بر ارزش افزوده دریافتی به مسافر مسترد خواهد شد.


مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد آژانس های هواپیمایی به عنوان مالیات بر درآمد از فروش خدماتشان مثل فروش بلیط، تور، ویزا و رزرو هتل است و آژانس های هواپیمایی باید نسبت به عملکردشان از درآمد خود مالیات بپردازند. فروش بلیط چه به صورت اینترنتی از طریق سایت یا فضای مجازی و چه به صورت حضوری در محاسبه پرداخت مالیات تفاوتی نخواهد داشت. با استفاده از سیستم حسابداری میزان درآمد مشخص می شود و باید مالیات بر درآمد پرداخت شود. آژانس گردشگری در صورتی که دارایی ملکی باشد باید طبق نرخ مالیات تصاعدی مالیات بپردازد. اما اگر متعلق به شخص حقوقی باشد با نرخ 25 درصد از درآمدش مشمول مالیات می شود. 

برای محاسبه مالیات فعالیت آژانس گردشگری، ابتدا شرکت های دخیل در فروش بلیت فهرست می شوند. مبلغ فروش بلیت به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه گزارش می شود و هزینه ها از مبلغ فروش کسر می شود. به عنوان مثال هزینه های تولید محتوا، سئو، تبلیغات، حقوق کارکنان، اجاره املاک و سایر هزینه ها از مبلغ فروش کسر می شود و آنچه باقی می ماند درآمد است که بر اساس آن مالیات تعیین می شود.

جریمه مالیاتی آژانس مسافرتی

معافیت مالیاتی آژانس های گردشگری

آژانس های هواپیمایی متعددی وجود دارند که تورهای زیارتی داخلی و خارجی را فقط برای سفرهای زیارتی سازماندهی می کنند. این دسته از آژانس های زیارتی خطوط هوایی، صد درصد معاف از مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده هستند.لازم به ذکر است که تورهای ورودی به ایران نیز معاف از مالیات ارزش افزوده هستند.

معافیت مالیاتی آژانس های گردشگری به گونه ای است که اگر اسپانسر یک باشگاه ورزشی یا یک موسسه خیریه خصوصی باشند، تا حد زیادی از معافیت مالیاتی برخوردار می شوند و در این صورت معافیت مالیاتی به هیئت موسس این شرکت هواپیمایی تعلق می گیرد.&

مزایای مالیات آژانس های مسافرتی هوایی

یکی از مزایای مهم دریافت این مالیات ها این است که درآمد حاصل از آن به توسعه بخش گردشگری و ارائه خدمات بهتر به مسافران کمک می کند.از مزایای دیگر آن می توان به توسعه تجهیزات فرودگاه ها و پایانه های هوایی ،خرید هواپیماهای پیشرفته ،توسعه زیرساخت ها برای ساخت هواپیماهای داخلی، افزایش ناوگان حمل و نقل هوایی ، تجهیز و خرید هلیکوپترهای پزشکی و نظامی و غیره اشاره کرد.


چگونگی ارسال فاکتورهای الکترونیکی آژانس های مسافرتی

اولین نکته ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان برای آژانس های هواپیمایی این است که این شرکت ها باید فرم خود را پر کرده و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.دو روش برای ارسال فاکتور الکترونیکی وجود دارد:

  • ارسال از طریق سیستم های دولتی 
  • ارسال از طریق شرکت های واسطه

بر اساس دستورالعمل نظام مالیاتی، تمامی شرکت ها از جمله آژانس های هواپیمایی حداکثر تا یک هفته فرصت دارند تا فاکتورهای الکترونیکی خود را در قالب صدها بسته به سازمان امور مالیاتی کشور tp.tax.gov.ir ارسال کنند. برای محاسبه مالیات خود، می توانید با ارسال دفاتر قانونی و سیستم حسابداری خود به یک شرکت خدمات مالیاتی معتبر، از میزان مالیاتی که باید در آن سال پرداخت کنید، مطلع شوید.

جریمه شدن آژانس های هواپیمایی در صورت عدم پرداخت مالیات

آژانس های هواپیمایی در صورت عدم ثبت نام در سامانه مالیاتی، ثبت نام پس از انقضا، عدم صدور صورتحساب الکترونیکی بلیت های فروخته شده یا تأخیر در صدور و ارسال، مشمول جریمه مالیاتی خواهند شد. کمترین جرایم مالیاتی در صورت عدم ثبت نام در سامانه مودیان برای آژانس های هواپیمایی بین 2 تا 10 درصد از کل فاکتورهای صادر نشده است. در صورت تداوم تخلف و یا تاخیر طولانی در ثبت نام در سامانه مودیان برای شرکت های هواپیمایی، متخلفان ممکن است مشمول جریمه های بیشتری مانند لغو پروانه کسب، پلمپ آژاتس و یا حتی پیگرد قانونی شوند، بنابراین بهتر است تمام امور مالیاتی را به موقع انجام دهید.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info