آشنایی با غذاهای سنتی مشهد

مشهد علاوه بر تاریخ و فرهنگ غنی، دارای غذاهای اصیل نیز می باشد و همین تنوع غذاهای سنتی میتواند دلیلی بر تاریخ و فرهنگ مشهد باشد. های هالیدی در این مقاله به معرفی خوشمزه ترین غذاهای سنتی مشهد میپردازد پس با ما همراه باشید.

  • تعداد بازدید: 1407
  • ارسال در تاریخ: ۲۵ آبان ۱۳۹۹
  • بروزرسانی: ۴ آذر ۱۳۹۹
  • میانگین مطالعه: 8 دقیقه

لیست غذاهای سنتی مشهد

وقتی که بحث غذاهای سنتی و محلی در ایران میشود با یک لیست بلند از انواع غذاهای بسیار لذیذ و خوشمزه از هر قسمت کشورمان مواجه میشویم. تنوع غذایی در ایران بسیار زیاد است به طوریکه برای هر سلیقه ای میتوان انواع غذا را تهیه کرد. یکی از شهر هایی که غذاهای محلی و سنتی بسیار خوشمزه ای دارد شهر مشهد است. مشهد یکی از شهر های مذهبی ایران است و هر ساله میزبان گردشگران و زائران بسیاری از ایران و خارج میباشد. بخش بزرگی از هر سفر را می توان به آشنایی به سبک و شیوه زندگی مردم آن منطقه اختصاص داد. برای همه ما جالب است که بدانیم مردمان هر منطقه چه تفاوت های پوششی, رفتاری و فرهنگی دارند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در سفر به رستوران هایی بروید که طعم غذاهای بومی آن منطقه را امتحان کنید. 
بازارهای مشهد هدف گردشگران برای تهیه سوغات است. انواع خوراکی ها و شیرینی جات را در مشهد می توانید پیدا کنید. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید غذاهای مشهد هم در میان شهرهای ایران بی نظیر هستند. طعم غذاهای مشهد باعث شده که رستوران های مشهد همیشه شلوغ باشند.

شله مشهدی

شله مشهدی

اولین غذایی که قرار است با آن آشنا شوید شله میباشد که از آن نیز میتوان به عنوان معروف ترین غذای مشهد نیز نام برد. این غذای لذیذ دارای ارزش غذایی بسیار بالایی میباشد چرا که در آن از مواد اولیه مقوی مانند لوبیا چیتی، لوبیا سفید، لوبیا رشتی، بلغور گندم، ماش، عدس، برنج نیم دانه، گوشت ریش شده گوسفند یا گوساله و انواع ادویه مانند نمک و فلفل به کار رفته است. از این غذا معمولا در مجالس عزاداری، خصوصا محرم و صفر برای پذیرایی از میهمانان استفاده میشود.

آش لخشک مشهد

آش لخشک مشهد

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه مشهد آش لخشک است و این غذا علاوه بر لذیذ بودن برای سلامتی بسیار مفید است. پایه این غذا عدس میباشد و در آن از عدس، سیر خشک، پیاز داغ، نعناع و ادویه های دیگر استفاده میشود و به آش رشته شباهت دارد.

اشکنه قوروت

اشکنه قوروت

یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه مشهد، اشکنه قوروت یا کله جوش است. این غذای بسیار خوشمزه با کشک ساییده شده، مغز گردوی خرد شده، پیاز داغ، نعناع داغ و انواع ادویه طبخ میشود.

آش ماستی

آش ماستی

آش ماستی یکی دیگر از غذاهای مشهد میباشد که به صورت آش و سوپ طبخ میشود چرا که مردم مشهد به غذاهای سنتی مانند آش علاقه دارند. از ترکیبات آش ماستی میتوان به لپه، ماست، پیاز، سیر، شوید خشک، سینه مرغ، برگ بو، نعنا، زعفران و برخی از ادویه ها نام برد. جالب است بدانید که آش ماستی در هر جای خراسان به شیوه خاصی طبخ میشود مثلا آش ماستی دو شهر مانند سبزوار و مشهد با هم تفاوت دارند.

رشته پلو مشهدی

رشته پلو مشهدی

رشته پلو را میتوان هنگام سال تحویل بر سفره مشهدی ها مشاهده کرد و این غذای سنتی مردم مشهد هنگام تحویل سال میباشد. رشته پلو به این صورت پخته میشود که برنج و رشته با هم به صورت پلویی دم میشوند و همراه آن مخلوطی از ران مرغ، پیاز، سماق، روغن، دارچین، زعفران، کره، فلفل و نمک اضافه میشود.

شیشلیک مشهد

شیشلیک مشهد

شیشلیک نیازی به توضیح ندارد و شاید نتوان فردی را پیدا کرد که این غذای اصیل و سنتی مشهد را امتحان نکرده باشد. شیشلیک حالا یک غذای بین المللی حساب میشود و علاوه بر ایران در کشور های آذربایجان، گرجستان و کشورهای اروپای مرکزی طبخ میشود و از آن میتوان به عنوان یک غذای لاکچری نام برد. نکته دیگر این است که بهترین شیشلیک مشهدی در رستوران های شاندیز طبخ میشود.

پلو مخلوط مشهد

پلو مخلوط مشهد

یکی از معروف ترین غذاهای مشهد پلوی مخلوط است و بسیار خوشمزه است. برای پخت پلوی مخلوط از گوشت قیمه شده، لوبیا قرمز، لوبیا سبز و ادویه های معطر استفاده میشود. این غذای بسیار لذیذ نیازی را میتوان ترکیبی از استانبولی و لوبیا پلو دانست.

دیزی سنگی

دیزی سنگی

از دیگر غذاهای سنتی مشهد میتوان به دیزی سنگی اشاره کرد. این غذا که همان آبگوشت است فقط در ظروف سنگی طبخ میشود و طعم آن بخاطر ظرفی است که غذا با آن پخته میشود.

دیگچه مشهدی

دیگچه مشهدی

دیگچه برخلاف نامی که دارد نوعی دسر و شیرینی است که از موادی همچون گلاب، برنج، هل، زعفران، شیر، شکر و کره تشکیل میشود و بسیار خوشمزه است.

خورشت ریواس مشهد

خورشت ریواس مشهد

مشهد این غذای سنتی را با شهرهایی در خراسان جنوبی، کردستان و حتی نیشابور شریک میباشد. خورشت ریواس مزه ترشی دارد و از ترکیبات آن میتوان به گوشت گوسفند یا گوساله، پیاز، جعفری و نعناع تازه و حتی شکر اشاره کرد. خورشت ریواس را به همراه پلو و مخلفات میل میکنند.

چنگالی

چنگالی

این غذای جالب که از نامش هم میتوان این را فهمید از نان بیات خرد شده، روغن، عسل یا شکر یا شیره ی نبات تهیه میشود. به این صورت که نان های خرد شده را با روغن سرخ کرده و سپس عسل، شکر یا شیره ی نبات به آن اضافه میشود و آماده سرو شدن است.

یتیمچه مشهدی

یتیمچه مشهدی

یکی از غذاهای ساده و البته بسیار خوشمزه و لذیذ مشهد، یتیمچه است. یتیمچه را علاوه بر مشهدی ها، شیرازی ها و آذری ها هم طبخ میکنند. مواد تشکیل دهنده یتیمچه مشهدی و نیشابوری لوبیا، عدس، بادمجان، نخود، دارچین، نمک و فلفل است. البته ممکن است برخی از گوجه فرنگی و کشک و نعنا داغ هم برای پخت این غذا استفاده کنند.

کوکو شیرین

کوکو شیرین

یکی از معروف ترین غذاهای مشهدی که از آن به عنوان دسر و یا پیش غذا استفاده میشود کوکو شیرین است. تخم مرغ، آرد، ذرت و زعفران مواد تشکیل دهنده کوکو شیرین هستند.

قیمه مشهدی

قیمه مشهدی

بسیار بعید است کسی در ایران زندگی کند و قیمه را امتحان نکرده باشد. قیمه نیازی به تعریف ندارد و مشهدی ها هم سبک خود را برای طبخ قیمه دارند که بسیار خوشمزه و دلچسب است. مواد مصرفی در قیمه مشهدی گوشت خورشتی، رب گوجه فرنگی، لیمو عمانی، ادویه هایی مانند پودر جوز هندی، هل سبز، زنجبیل و فلفل سیاه است.

ماقوت

ماقوت

در نهایت به ماقوت یا مسقطی مشهدی میرسیم که نوعی حلوا میباشد. ماقوت از زعفران و آرد درست میشود و طعم بسیار لذیذی دارد. برای تزیین ماقوت از خلال بادام نیز استفاده میشود تا طعم خوشمزه تری به خود بگیرد.

استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info