سوغات یزد

سوغات یزد بسیار متنوع و البته جذاب است. از خوراکی ها و شیرینی های لذیذ گرفته تا صنایع دستی به قدمت تاریخ را میتوان در شهر یزد پیدا کرد. در این مقاله "های هالیدی" به معرفی سوغات یزد از انواع خوراکی گرفته تا صنایع دستی یزد میپردازد.

  • تعداد بازدید: 180016
  • ارسال در تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۹
  • بروزرسانی: ۲ خرداد ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 15 دقیقه
تبلیغات آژانس های مسافرتی

سوغاتی از یزد چی بخریم؟

شهر یزد به عنوان یکی از قدیمی ترین شهر های ایران و حتی جهان علاوه بر مکان های تاریخی و دیدنی دارای سوغاتی های خوراکی بسیار خوشمزه و همچنین صنایع دستی جذاب و با کیفیتی میباشد. پیشنهاد "های هالیدی" به گردشگران یزد این است که اگر قصد خرید سوغاتی دارید این مقاله را بخوانید.

کیک یزدی

امکان ندارد کسی تا به حال اسم کیک یزدی را نشنیده باشد یا حداقل آن را تناول نکرده باشد. کیک یزدی را علاوه بر شهر یزد میتوان تقریبا در تمامی شهر های ایران پیدا کرد. کیک یزدی پیشنهاد خوبی برای یک سوغاتی سنتی و بسیار خوشمزه میباشد.

کیک یزدی

باقلوا یزدی

باقلوای یزدی هم مانند کیک یزدی از محبوبیت زیادی برخوردار است و کمتر کسی است که این شیرینی خوش مزه و خوش طعم را نشناسد. این شیرینی قدیمی ترین شیرینی در یزد نیز میباشد و بسیار پر طرفدار است.

باقلوا یزدی

قطاب یزد

سوغاتی های یزد آنقدر متنوع هستند که برای هر گردشگر یزد جذاب میباشد. یکی از این سوغاتی های یزد قطاب یزد است که بسیار معروف است. لایه خارجی قطاب یزدی با روغن سرخ میشود و درون آن به شکر آغشته شده و پودر هل هم عطر و طعم مضاعفی را به آن افزوده است.

قطاب یزدی

پشمک یزد

بعید است کسی پشمک را امتحان نکرده باشد حال چه پشمک یزدی و یا غیر آن. اما پشمک یزدی بخاطر مواد استفاده شده در آن از محبوبیت خوبی برخوردار است. این شیرینی سنتی میتواند گزینه مناسبی برای انتخاب سوغات یزد باشد.

پشمک یزد

شیرینی حاج بادامی

این شیرینی بسیار مقوی است و از پودر بادام، تخم مرغ، پودر هل، پودر قند و غیره تشکیل شده و بسیار خوشمزه و لذیذ است. حاج بادامی بیشتر در یزد شناخته شده و بیشتر آن را با عنوان یزد میشناسند. این شیرینی سوغات مناسبی میباشد.

حاج بادامی

نقل یزدی

معمولا شیرینی را با چای استفاده میکنند و یکی از شناخته شده ترین شیرینی ها نقل میباشد. نقل یزدی بسیار پر طرفدار و لذیذ است. این شیرینی خوش عطر چندین نوع دارد که با توجه به سلیقه خود میتوانید یکی یا چند نوع آن را خریداری کنید.

نقل یزدی

نان برنجی

نان برنجی را معمولا با نام کرمانشاه میشناسند اما در یزد هم نان برنجی مخصوص خود را دارند و با طعم و عطر مخصوص به خود آن را سرو میکنند. نان برنجی یزد هم یکی از سوغاتی است که با چای طعم دیگری دارد و لذت بیشتری را تداعی میکند.

نان برنجی یزد

شیرینی پنجره ای

یکی دیگر از سوغاتی ها یزد که مزه و طعم بسیار لذیذی دارد شیرینی پنجره ای یا نان مقنا است. به خاطر ظاهر این شیرینی خوشمزه که قالبی شبیه به پنجره دارد به آن شیرینی پنجره ای میگویند. این شیرینی پس از آماده شدن مواد اولیه در روغن سرخ میشود.

شیرینی پنجره ای

سوهان آردی و خانی

همانطور که نان برنجی را با کرمانشاه میشناسند سوهان هم با قم شناخته میشود اما یزد هم سوهانی با عنوان آردی و نوعی دیگر به نام خانی دارد و با توجه به مواد تشکیل دهنده آن ها بسیار خوشمزه و مقوی هستند. این سوهان یکی از لذیذ ترین سوغاتی های یزد به شمار میرود.

سوهان یزد

لوز یزد

لوز را میشود در استان های مختلف تهیه کرد و هر کدام دستور پخت خود را دارند اما در یزد میتوان چندین لوز مانند لوز بادامی، لوز بیدمشک یا لوز نارگیل تهیه کرد و هر کدام طعم خود را دارند.

لوز یزدی

حلوا اردکان یزد

یکی از خوشمزه ترین و البته مقوی ترین شیرینی های یزد حلوای اردکان میباشد و برای وعده صبحانه بسیار مناسب میباشد.

حلوا اردکان

صنایع دستی یزد

یزد علاوه بر تاریخ کهن، غذا های سنتی، انواع شیرینی و غیره، صنایع دستی زیبا و متنوعی هم دارد و میتواند در کنار شیرینی های خوشمزه، سوغات یزد را تکمیل کند.

ترمه

یکی از نماد های یزد که بسیار شناخته شده است ترمه میباشد. در نقاط مختلف یزد میتوان ترمه های مختلف با رنگ بندی و نقش های متنوع را مشاهده کرد و هر کدام را که پسندیدید خریداری کنید تا با هر بار نگاه به آن خاطرات سفر به یزد را برای شما تداعی کند.

ترمه

زیلو

یکی از قدیمی ترین صنایع دستی یزد زیلو است. زیلو معمولا به عنوان زیرانداز استفاده میشود و بسیار با دوام است. از زیلو و ترمه نیز میتوان به عنوان دکور استفاده کرد تا خانه خود را با هنر ایرانی آراسته کنید.

زیلو

چادر شب

از دیگر سوغات یزد میتوان به چادر شب یا رخت خواب پبچ نام برد. این صنایع دستی یزد طرح ساده و زیبایی دارد و البته کاربردی هم میباشد.

چادر شب

سفال یزد

سفال یزد همانند سفال کرمان که یکی از معروفترین سوغات کرمان است، نامی شناخته شده در میان مسافران است. هنر ایرانی را میتوان در نقش و نگار هایی که بر روی سرامیک و کاشی نگاشته میشود مشاهده کرد. در یزد میتوان انواع سفال ها و سرامیک های مختلف را پیدا کرد و هر کدام را که مورد پسندتان بود را خریداری کنید.

سفال یزد

مس یزد

در یزد میتوانید انواع ظروف مسی را با نقش و نگار های شگفت انگیز مشاهده کنید. این ظروف مسی بسیار زیبا میباشند و برای دکوراسیون هم مناسب میباشند. ظروف مسی یکی از زیباترین صنایع دستی یزد است.

مس یزد
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • ایرانی چهارشنبه ۳۰ فروردین
    حاجی بادام که این نیس قربونت.
  • ستایش کریم نیا شنبه ۲۵ دی
    کیک یزدی این شکلی نیست
  • محمد صدرا شنبه ۴ دی
    من یزدی هستم اصلا کیک یزدی این شکلی نیست
    • امیر محمد رو
      چهارشنبه ۱۰ اسفند پاسخ
      تو غلت کردی
      بیبیبصی : ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      امیر محمد کس عمت :)))
    • علی
      پنج شنبه ۱۹ اسفند پاسخ
      پس چه شکلیه
  • ناشناس پنج شنبه ۲۵ آذر
    هر کیکی که کیک یزدی نیست هر کاپ کیکی یا کیک شبیه کیک یزدی می بینید بهش می گید کیک یزدی 😐😐😐😐😐😐
  • ارمغان پارسی دوشنبه ۵ مهر
    بسیار عالی و کامل بود و همچنین میتوانید برای خرید به ارمغان پارسی برای تهیه شیرینی سنتی یزد ارسال رایگان سر بزنید ممنون .
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info