از گل فشان تنگ سیستان و بلوچستان چه می دانید

گل فشان شهرستان تنگ استان سیستان و بلوچستان یکی از بزرگترین و منحصر به فردترین گل فشان های جهان، در بیابان کهیر بر فراز کوهی قرار دارد که به مرور زمان از ترشحات این پدیده به وجود آمده است.

  • تعداد بازدید: 3293
  • ارسال در تاریخ: ۷ تیر ۱۳۹۶
  • بروزرسانی: ۷ تیر ۱۳۹۶

گل فشان تنگ در حدود 96 کیلومتری شمال غربی چابهار مرکز استان سیستان و بلوچستان، به عنوان مشهورترین و بزرگترین گل فشان ایران شناخته می شود. این پدیده در غالب سه تپه در دشت کهیر نرسیده به بندر تنگ به وجود آمده که هم اکنون تنها یکی از آنها فعال می باشد.
این گل فشان از جمله گل فشان های سرد تکتونیکی است که بر فراز کوهی با ارتفاع حدود 100 متر قرار دارد که به مرور زمان از ترشحات چشمه پدید آمده است.

گل فشان تنگ

بالا رفتن از این کوه به جز در فصول بارندگی آسان است. در اطراف کوه تا شعاع حدود 200 متری چاله ای به عمق 2 متر به وجود آمده است.
بر فراز کوه چشمه گل فشان با قطر 10 متر و عمق 4 متر قرار دارد که تنها حوضچه ای به عمق کمتر از یک متر از آن قابل مشاهده است و تقریبا هر یک دقیقه یک بار حبابی از گل بر سطح آن تشکیل می شود و با ترکیدن آن ترکیبی از گل و گاز تا حداکثر 80 متر به سمت بالا فوران می کند و گاهی با صدایی مانند شلیک گلوله همراه است.
80 درصد گازهای خارج شده، گاز متان و مابقی گازهای دی اکسید کربن، نیتروژن و مونو اکسید کربن می باشد.

گل فشان سیستان و بلوچستان

در کل، کمتر از 800 گل فشان در سراسر جهان وجود دارد و حدود نیمی از آنها در اطراف دریای عمان و خزر قرار دارد که البته برخی در کشور آذربایجان می باشند.
علت پدید آمدن گل فشان ها هنوز به طور کامل برای زمین شناسان روشن نیست ولی قوی ترین نظریه علت آنها را جزر و مد دریا یا فعل و انفعالات ناشی از ذخایر نفت و گاز بیان می کند به همین دلیل بومیان گل فشان را ناف زمین یا ناف دریا می نامند.

گل فشان ها کاربردی های فراوانی دارند که گل درمانی و گردشگری از شاخص ترین آنهاست. گل خارج شده از گل فشان برای درمان دردهای مفاصل و ستون فقرات، سفتی مفاصل، بیماری های عصبی، تنگی عروق و انقباض های عضلانی مفید است.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info