باران و سیل نوروز 98

تعطیلات نوروز ۹۸، بسیار متفاوت تر از سال های قبل بود. این تفاوت خودش را از همان روزهای اول نشان داد و حال و هوای کشور را دگرگون کرد. آغاز سال ۹۸ با بارش هایی بی سابقه همراه بود و حوادثی را رقم زد که نوروز را به کام خیلی از هموطنان مان تلخ کرد. این بارش ها علاوه بر اینکه زندگی مردم را دستخوش تغییر کردند، تاثیر مثبت و منفی نیز بر جاذبه های گردشگری گذاشته است.

  • تعداد بازدید: 2098
  • ارسال در تاریخ: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸
  • بروزرسانی: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

باران های 98 و تاثیر آن بر روی جاذبه های گردشگری

baran1
های هالیدی همه روزه به صورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به مسافران عزیز می باشد.

در استان فارس، سیل در دروازه قرآن به راه افتاد و خسارات زیادی را به هموطنان مان زد و خانواده هایی را نیز داغدار کرد. اوضاع پس از چند روز در این منطقه به حالت عادی بازگشت اما تا کنون گزارشی مبنی بر وجود خسارات احتمالی به این جاذبه منتشر نشده است نگرانی های زیادی در مورد تخت جمشید رو به افزایش بود که خبر از خروج آب از طریق کانال های دفع سیلاب از آنجا رسید. برخی از بناهای تاریخی شیراز نیز خسارت هایی دیده اند و در حمام و بازار وکیل نیز شاهد آب گرفتگی بودیم که می تواند آسیب هایی به دنبال داشته باشد.
استان همدان نیز حادثه تلخی را تجربه کرد و یکی از جاذبه هایش را تقریباً از دست داد. یخچال میرفتاح از آثار تاریخی دوره قاجار، تنها بنای خشتی استان همدان و تنها یخچال غرب کشور بود که نتوانست دوام بیاورد و بارش ها باعث تخریب آن شد.
در استان لرستان، اوضاع کمی بدتر از سایر نقاط بود و سیل بیشتر مناطق استان را در بر گرفت. پل تاریخی آفرینه به زیر آب رفت، پایه قاجاری پل کشکان فرو ریخت و باید امیدوار باشیم که این بارندگی ویرانگر سر پل های دیگر از جمله پل کلهر خسارت زیادی وارد نکرده باشد. خوشبختانه قلعه فلک و افلاک گفته می شود که هنوز پابرجاست و خسارتی جدی ندیده است.
در کرمانشاه، نگرانی ها برای تکیه معاون الملک بود که دستور تخلیه اشیای قدیمی این مکان صادر شد. هنوز خبری از بروز خسارت در این اثر منتشر نشده و امیدواریم این تکیه نیز در وضعیت خوبی باشد.
حال و هوای استان خوزستان کمی آرام تر بود اما با این حال اثر جهانی سازه های آبی شوشتر در معرض خطر قرار گرفت. بند میزان (بخشی از سازه های آبی) کاملا به زیر آب رفت و نگرانی ها را تشدید کرد.

لطفاً جهت کسب اطلاع از آخرین تورهای مسافرتی و همچنین تهیه بلیط لحظه آخری به سایت www.hiholiday.ir مراجعه نمایید.
baran2

اما از اخبار بد، تخریب ها و آسیب ها که بگذریم؛ بارش ها باعث اخبار خوبی هم شدند. جاذبه های گردشگری و طبیعی حال و هوای بهتری داشتند و در برخی بخش های کشور، جانی تازه گرفتند و مایه شادی مردم آن منطقه شدند. از آن جمله می توان به آب دریاچه ارومیه اشاره کرد که بیش از ۴۰ درصد افزایش داشت و سطح آب در همان روزهای اول بارش بیش از ۳۰ سانتی متر بالا آمد. دریاچه زیبای مهارلو نیز در استان فارس نیز احیا شد. سیستان و بلوچستانی که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کرد، نیز هدیه خود را از آسمان گرفت. با آبگیری تالاب بین المللی هامون، کوه باستانی اوشیدا در قلب آن چشم اندازی تماشایی یافت و میزبان مسافران و علاقه مندان به طبیعت شد. زاینده رود خروشان تر از همیشه جریان یافت و گویی چهره پیشین خود را، هرچند موقت، باز پس گرفت. تالاب گاوخونی پس از ۱۵ سال آبگیری شد و به طبیعت اطرافش طراوت بخشید. دوران تشنگی تالاب هورالعظیم نیز به سر آمد و این اثر طبیعی نیز چهره ای دیگر به خود گرفت.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info