تفاهم ۳ شرکت برای خرید ۸۳ فروند هواپیمای مسافربری جدید

دستاوردهای نمایشگاه هوایی پاریس: ۳ شرکت زاگرس، ایران ایرتور و قشم ایر پس از ماه‌ ها مذاکره توانستند، تفاهمنامه‌های خرید ۸۳ فروند هواپیمای جدید ایرباس و بوئینگ را امضا کنند.

  • تعداد بازدید: 1395
  • ارسال در تاریخ: ۴ تیر ۱۳۹۶
  • بروزرسانی: ۴ تیر ۱۳۹۶

پس از نهایی شدن فروش ۷۳ فروند هواپیمای مسافرتی جدید از سوی ایرباس به ایرلاین های ایرانی، یکی از شرکت های ایرانی خبر از نهایی شدن توافق خود با بوئینگ برای خرید هواپیماهای جدید داد.

طبق اعلام شرکت قشم ایر، این ایرلاین ایرانی موفق شده در جریان مذاکراتی که در طول هفته های گذشته با مقامات شرکت بوئینگ داشته، به امضای یک تفاهمنامه جدید دست پیدا کند. بر این اساس دو طرف متعهد شده اند با پیگیری مقدمات لازم، شرایط را برای نهایی کردن قرارداد تا مرداد ماه امسال فراهم کنند.
قشم ایر اعلام کرد: این ۱۰ فروند هواپیما از خانواده MAX ۷۳۷ خواهد بود و در کنار آن مذاکراتی برای وارد کردن تعدادی بوئینگ با سن کم نیز آغاز شده که در آینده شرایط قطعی آن مشخص خواهد شد.
تأمین مالی این هواپیماها مانند دیگر قراردادهای ایران از طریق فاینانس انجام خواهد شد و بوئینگ خود تعهد کرده که موافقت های لازم از خزانه داری امریکا را اخذ کند. با نهایی شدن این قرارداد تعداد هواپیماهای بوئینگ خریداری شده از سوی ایرلاین های ایرانی پس از برجام به ۱۵۰ فروند می رسد. پیش از این ایران ایر ۸۰ و آسمان ۶۰ فروند بوئینگ را به سبد خرید خود اضافه کرده بودند و نخستین بوئینگ ایران ایر در اردیبهشت سال آینده تحویل خواهد شد.

شرکت هواپیمایی ایرباس در بیانیه ای مطبوعاتی از امضای یادداشت تفاهم خرید ۲۸ فروند هواپیمای تولیدی این شرکت با شرکت هواپیمایی زاگرس ایران خبر داد.
این تفاهمنامه که شامل خرید ۲۰ فروند هواپیمای "A۳۲۰neo" و هشت فروند هواپیمای "A۳۳۰neo" است، در پنجاه و دومین نمایشگاه هوایی "لوبورژه" پاریس توسط "عبدالرضا موسوی" مدیر عامل شرکت زاگرس و "فابریس برژیه" مدیرعامل شرکت هواپیمای تجاری ایرباس امضا شده است.
سیدعبدالرضا موسوی مدیرعامل هواپیمایی زاگرس در این باره گفت: از اینکه توانستیم برای خرید این هواپیماهای جدید با ایرباس توافق کنیم، خرسند هستیم. ما اپراتور وفادار به خانواده ایرباس ای ۳۲۰ بوده ایم و عملکرد، هزینه های عملیاتی و مقرون به صرفه بودن هواپیمای ایرباس نقطه قوت ما برای سفارش این هواپیما بود.
در بیانیه مطبوعاتی ایرباس آمده است: یادداشت تفاهم امضا شده منوط به تصویب از جمله از سوی دفتر کنترل دارایی های خارجی امریکا (OFAC) است. ایرباس به پایبندی کامل به توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و مقررات مربوطه ادامه خواهد داد.

شرکت هواپیمای ایرتور نیز تفاهمنامه خرید ۴۵ فروند هواپیما را در حاشیه نمایشگاه هوایی پاریس با ایرباس به امضا رساند. پایگاه اینترنتی ایرباس در بیانیه دیگری که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور مستقر در تهران با امضای تفاهمنامه خرید ۴۵ فروند در نمایشگاه هوایی پاریس به جدیدترین مشتری هواپیمای خانواده A۳۲۰neo تبدیل شده است.
این شرکت هواپیمایی که ۴۵ سال از تأسیس آن می گذرد، اکنون به فهرست مشتریان جدید ایرباس افزوده شده است.
یادداشت تفاهم امضا شده باید تأییدهای لازم را کسب کند و از جمله مورد تأیید دفتر کنترل دارایی های امریکا (OFAC) قرار گیرد. ایرباس اعلام کرده که مطابق با توافق هسته ای و مقررات مربوطه عمل خواهد کرد.

ارزش کلی این تفاهمنامه ۴.۵ میلیارد یورو است که در فرانسه و با حضور "فابریس برژیه" مدیرعامل ایرباس، "کریستوف موریه" قائم مقام ارشد رئیس قراردادهای ایرباس، "رضا موسوی" مدیرعامل ایران ایرتور و مجید شکاری رئیس هیأت مدیره به امضا رسید.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info