دره های کاپادوکیا مجموعه بی نظیر سازه های سنگی عجیب

دره های کاپادوکیا یکی از جاذبه های گردشگری کاپادوکیای ترکیه است. دره های IHLARA،DEVRENT و PASABAG مجموعه ای منحصر به فرد از کلیساهای سنگی و FAIRY CHIMNEY های عجیب را در خود جای داده است.

  • تعداد بازدید: 7659
  • ارسال در تاریخ: ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
  • بروزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

کاپادوکیا کجاست؟

کاپادوکیا منظره ای افسانه ای در ترکیه است که باید حداقل یک بار در طول زندگی رفتن به آن را تجربه کنید. کاپادوکیا با داشتن صخره‌های سر به فلک کشیده، مناظر منحصر به فرد، مسیرهای پیاده روی باشکوه، شهرهای مرموز زیرزمینی و کلیساهای صخره ای، مقصد دیدنی در ترکیه است که فقط یک ساعت دورتر از استانبول یا ازمیر با هواپیما واقع شده است. این منطقه به ویژه برای صدها دودکش سنگی مشهور است. آنها شبیه یک افسانه هستند. این ستون‌های  سنگی را می‌توانید در بسیاری از دره‌ها در اینجا پیدا کنید.

این سنگهای شگفت انگیز در اثر فرسایش ایجاد شده اند. اثرات آب باران بر روی انواع مختلف سنگ در این منظره مشاهده می‌شود. در پایین کاپادوکیا توفان‌های  نرم را مشاهده می‌کنید که بر روی سنگ آهک سخت قرار گرفته است. باران عجیب ترین ستون‌های  سنگی اما شگفت انگیز را ایجاد می‌کند. هزاران سال مردم در این چشم انداز شدید زندگی کرده اند.

به معنای واقعی کلمه زندگی در آن جریان دارد. هرکسی که در اینجا بگردد با حیرت به اطراف نگاه می‌کند. چشم انداز منطقه، برهنه، وحشی و رنگارنگ است و دارای اشکال بی شماری است که غیر طبیعی به نظر می‌رسند. این دنیای غیر واقعی را غالباً دنیای افسانه ای می‌نامند. با افسانه‌های  زیادی در مورد جن که گفته می‌شود در مخروط‌ها زندگی می‌کنند.

دره IHLARA

این دره که در نزدیکی کوه های HASAN و MELENDIZ قرار گرفته، تقریبا 100 متر عمق دارد و به وسیله رود MELENDIZ طی هزاران سال به وجود آمده است. این رود از دره IHLARA سرچشمه و در صومعه SELIME خاتمه می یابد.
دره IHLARA بیش از 4 هزار نفر جمعیت و 100 کلیسای سنگی دارد که با نقاشی های دیواری تزیین شده است.
این دره 4 ورودی دارد که اولین ورودی در ابتدای دره در روستای IHLARA است.
دومین ورودی که در 4 کیلومتری دره قرارگرفته، محبوب ترین ورودی از دید گردشگران است و حدود 300 قدم با دره فاصله دارد.
سومین ورودی، روستای BELISIRMA است که از طریق آن می توانید با اتومبیل وارد دره شوید. معمولا برگزارکنندگان تور ترکیه به خصوص تور کاپادوکیا این روستا را برای اقامتی هرچند کوتاه انتخاب می کنند. رستوران های BELISIRMA با چشم انداز رودخانه، مکانی بی نظیر برای صرف ناهار است. همچنین جدیدترین تورهای ترکیبی ترکیه را در تور مسافرتی های هالیدی دنبال کنید.
آخرین ورودی، در انتهای دره و در صومعه SELIME است. جذابترین بخش های دره،7 کیلومتر اول آن(از روستای IHLARA تا روستای BELISIRMA) است که کلیساها و مناظر طبیعی زیبایی دارد.
کلیساهای سنگی زیادی در دره IHLARA وجود دارد.این کلیساها شبیه اولین کلیساهایی است که در سوریه و مصر ساخته شده بود.

برخی از کلیساهای مشهور دره IHLARA:

  • کلیسای KOKAR
  • کلیسای PURENLISEKI
  • کلیسای AGACALTI
  • کلیسای EGRITAS
  • کلیسای SUMBULLU
  • کلیسای YILANI
  • کلیسای KARAGEDIK
  • کلیسای KIRK DAMALTI
  • کلیسای BAHATTIN
  • کلیسای DIREKLI
  • کلیسای ALA

دره DEVRENT

دره DEVRENT که به دره رویایی یا دره صورتی شهرت دارد، مانند سایر مناطق کاپادوکیا، کلیساهای سنگی، قلعه ها و معابد رومی ندارد. چیزی که تا به این حد این دره را مشهور کرده LUNAR LANDSCAPE است.
FAIRY CHIMNEY های کوچک این دره شبیه LUNAR LANDSCAPE یا مناظر سطح ماه هستند. همچنین، این منطقه، صخره هایی شبیه به حیوانات دارد که شبیه باغ وحشی سنگی است که طبیعت ساخته است.

PASABAG (دره راهبان)

PASABAG در مسیر جاده ZELVE به GOREME قرار دارد.سایت موزه های این دو منطقه را از دست ندهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایت موزه های کاپادوکیا مقاله "از سایت موزه های کاپادوکیا کلکسیون کلیساهای سنگی چه می دانید را ببینید.
PASABAG به معنی تاکستان پاشا (درجه ای درباری در ترکیه) است. نام دیگر این منطقه،دره راهبان است که برگرفته از چند مخروط سنگی است که با فاصله در کنار هم قرار دارند. اکنون،تاکستان و سنگ های مخروطی در کنارجاده قرار گرفته اند.
عزلتگاه راهب بزرگ SIMEON در این دره و درنزدیکی ALEPPO است.
FAIRY CHIMNEY های این منطقه به دلیل داشتن 3 سنگ در بالای آن منحصرد به فرد است و FAIRY CHIMNEY قارچی نامیده می شود.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info