سرعین اردبیل

سرعین اردبیل شهری کوچک با مساحت بیش از 1 میلیون و 280 هزار متر مربع می باشد که ارتفاع آن از سطح دریا 1650 متر می باشد و به دلیل داشتن چشمه های ابگرم بسیار معروف می باشد.شهر سرعین در 25 کیلومتری جنوب شهر اردبیل یکی از مناطق زیبا و سرسبز گردشگری به شمار می آید.

  • تعداد بازدید: 4212
  • ارسال در تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
  • بروزرسانی: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
  • میانگین مطالعه: 10 دقیقه

سرعین کجاست؟

تور سرعین اردبیل
تور سرعین اردبیل

سرعین یکی از معروف ترین مناطق گردشگری اردبیل شناخته می شود و بیشتر به خاطر داشتن چشمه های آب گرم بسیار فراوان است. در این شهر بیشتر از ۹ آب گرم که همه هم منشاء معدنی دارند وجود دارد که سالانه تعداد بس یار زیادی از مسافرین و مراجعین را به سمت خود می کشاند. از لحاظ جغرافیایی سرعین در غرب اردبیل و در مرکزیت شهرستان اردبیل قرار گرفته و ارتفاعش از سطح دریا برابر با ۱۶۵۰ متر است.

سوغاتی های سرعین

  • حلوا سیاه
  • عسل معذوف سرعین
  • گلیم
  • کره و سرشیر
چطور یک تور ارزان پیدا کنیم؟
چطور یک تور ارزان پیدا کنیم؟
  • تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۷
برای سفر کردن نیازی نیست که پول زیادی داشته باشید فقط کافیست که راهکارهای داشتن سفری ارزان را بدانید. در اینکه سفرهای دسته جمعی و سفر با تورهای مسافرتی بسیار ارزان تر هستند شکی نیست.
ریل تور گردشگری لرستان رونمایی شد
ریل تور گردشگری لرستان رونمایی شد
  • تاریخ انتشار:۲۷ بهمن ۱۳۹۷
علی اصغر مونسان، معاونت رئیس جمهور، در دوازدهمین نمایشگاه گردشگری فرمودند: غرب کشور ایران دارای ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه طبیعت گردی است و باید برای استفاده از این ظرفیت ها اقداماتی جدی صورت گیرد.

دیدنی های سرعین

تور سرعین اردبیل

روستای آلوارس در سرعین

روستای آلوارس سرعین یکی از خنک ترین و سرسبزترین جاهای این شهر است. روستای سرسبز آلوارس در فاصله ی ۱۲ کیلومتری و در سمت غربی این شهر قرار گرفته و از قدمتی نزدیک به ۳ هزار سال دارد.

پیست اسکی آلوارس

در ۲۴ کیلومتری سرعین، در نزدیکی روستای آلوارس و در دامنه‌ی مرتفع کوه سبلان، پیست اسکی به نام «آلوارس» وجود دارد که به یکی از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی استان اردبیل تبدیل شده است. از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این مجموعه‌ی ورزشی و تفریحی می‌توان به دایر بودن آن در طول ۶ الی ۸ ماه از سال به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا و سرمای مطلوب برای جلوگیری از ذوب شدن زودهنگام برف اشاره کرد که در کشور کم‌نظیر بوده و عنوان نخست را کسب کرده است.

شایق

در ۷ کیلومتری سرعین روستایی به نام شایق قرار وجود دارد که بسیار سرسبز و زیباست. این روستا به قدری دیدنی است که نه تنها امروزه از جاذبه های دیدنی سرعین شده بلکه این پتانسیل را دارد که به یکی از معروف ترین جاذبه های ایران هم تبدیل شود. اسم این روستا از خانواده ای به همین نام که ۲۵۰ سال در آن زندگی می کرده اند گرفته شده است. از دیدنی های این روستا می توانیم به کلک لر تپه سی و زال تپه سی اساره کنیم. این را یادتان باشد که خیلی راحت می توان از روستای شایق به پیست اسکی و روستای آلوارس دسترسی پیدا کرد.

جهت کسب اطلاع از آخرین تورهای ترکیبی و همچنین خرید بلیط هواپیما به سایت www.hiholiday.ir مراجعه نمایید.

روستای آتشگاه

روستایی تاریخی و کهن به اسم آتشگاه که به اسم آغ مام معروف است در چند کیلومتری شمال سرعین قرار دارد که به دلیل وجود تپه ی باستانی ومعبد ها و آتشکده در کنار طبیعت سرسبز و بارگاه امامزاده عبدالله، بسیار دیدنی است. در این روستای تاریخی آتشگاه ، نشانه ها یی از معبد و آتشکده ای تاریخی وجود دارد که از آن به نام آتشکده ی آذرفریق می گویند که این اثر تاریخی روی تپه ای باستانی قرار دارد که خرابه ه ایی بیشتر از آن باقی نمانده است.

آبشار ورگه سران

یکی از بهترین نقاط دیدنی دامنه های سر سبز سبلان آبشار ورگه سران است که در روستایی به همین نام و در شمال سرعین قر ار گرفته است.این آبشار با سرعین 5 دقیقه فاصله دارد و در دره و تنگه طبیعی این روستا چشمه های معروف و پرآب زیادی معروف به قیرخ بولاخ یا چهل چشمه وجود دارد که در اثر برخورد آب آنها با صخره ها آبشاری دیدنی به وجود آمده است.

تپه آناهیتا

تپه‌ای کهن به نام آناهیتا در سرعین قرار دارد که در گذشته های دور نام‌های دیگری مانند زرتشت و سارقین داشت. اشیاء و سفال‌های به‌دست‌آمده از این منطقه نشان‌ دهنده این است که قدمت این تپه به هزاره دوم و اول قبل از میلاد می‌رسد. در زمان ساسان یان معبد آناهیتا و چندین آتشگاه دیگر در این منطقه ساخته شد. تپه باستانی آناهیتا از آثار باستانی سرعین است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده.

چشمه آبگرم های معروف سرعین

تور سرعین اردبیل

چشمه آبگرم چیست و چه زمانی به وجود می آید؟ موقعی که درجه حرارت آب حداقل 6 درجه سانتی گراد از متوسط سالانه هوای محیط بیشتر باشد، پدیده ای به نام چشمه‌ی آب گرم به وجود می‌آید.

چشمه آبگرم سبلان

سبلان، بزرگترین مجتمع آبدرمانی کشور است و به دلیل داشتن امکانات زیاد ، از مورد است قبال ترین مجتمع‌های آب درمانی سرعین به شمار میاد. سه استخر سرپوشیده (دو استخر عمومی برای زنان و یک استخر عمومی برای مردان)، چهار واحد سونای خشک، دو و احد سونای بخار، حوضچه‌های آب سرد، ‪ ۱۱۲واحد وان انفرادی ‪ ۱۹واحد جکوزی، بخش فیزیو تراپی با امکانات ، بوفه و رستوران از جمله امکانات این آبگرم است. این مجتمع داخل شهر سرعین وا قع شده است.‬‬

تور سرعین اردبیل
تور سرعین اردبیل

چشمه آبگرم گاومیش گلی

استخر روباز ۴۰۰ متری گاومیش گلی که آبش به صورت دائمی جوشان است خاصیت در مانی زیادی دارد. آبگرم گاو میش گلی به خاطر ترکیب کلروبی کربناته سدیک و کلسیک برای درمان بیماری‌های سیستم حرکتی (دردهای مزمن روماتیسمی) ، بیماری‌های قلبی و تقویت عمومی بدن قابل استفاده است.

چشمه آبگرم بش باجلار

دلیل این نامگذاری نیز به خاطر جوشیدن آبگرم از پنج دهنه در محل چشمه است. علاوه بر این ۵ دهنه، مقداری از آب بش باجلار از چشمه گاومیش گلی تامین می‌شود که آبش به صورت دائمی در حال جوشیدن است. استخر این مجتمع ۲۸۸ متر و دمایش ۳۶ درجه سانتی گراد است. از آبگرم بش باجیلار برای درمان بیماری های عصبی و مفصلی بهره می‌برند.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • ساسان شنبه ۲۱ اسفند
    عکس کوه سبلان مشگین شهر و مناظر طبیعی مشگین شهر و گذاشتین به اسم سرعین؟!!! لطفاً دقت کنید.
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info