سی سخت نگین زاگرس

در 35 کیلومتری شمال غربی یاسوج، بعد از گردنه رشته کوه های زاگرس شهری شگفت انگیز قرار دارد به نام سی سخت.

  • تعداد بازدید: 3520
  • ارسال در تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
  • بروزرسانی: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶

سی سخت شهری در 35 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و در دامنه رشته کوه های زاگرس، شهری باصفا با آب و هوای مطبوع کوهستانی که تمام خانه های آن با درختان سرسبز احاطه شده و جالب اینکه هیچ کس در خانه اش را قفل نمی کند.

تاریخچه سی سخت

تاریخچه نام سی سخت

براساس گفته های مردم بومی، کیخسرو به همراه سی پهلوان به این منطقه سفر می کند. در گردنه ای که بعدها به نام گردنه بیژن نام گرفت، کیخسرو کیانی از پهلوانان می خواهد به خاطر سختی مسیر برگردند ولی بیژن به همراه بیست ونه پهلوان دیگر از این فرمان سر باز می زنند و به دنبال شاه به وارد گردنه می شوند. کیخسرو وارد غاری در کوه دنا می شود-امروزه غار کیخسرو نامیده می شود-ولی سی پهلوان بر اثر برف و بوران از بین می روند و نام سی سخت به یاد سی پهلوانی که مغلوب سختی طبیعت شدند، بر این منطقه نهاده شد.

جاذبه های دیدنی اطراف سی سخت

کوه گل

کوه گل سی سخت

در 8 کیلومتری شرق سی سخت منطقه کوه گل قرار گرفته که از چشمه تا دریاچه حدود 45 دقیقه پیاده روی دارد. به دلیل پیچ و خم مسیر تا نزدیکی دریاچه نمی توان به شگفتی های آن پی برد. مسیر پیاده روی بسیار هموار است. این دریاچه فوق العاده ای در میان کوه های زاگرس پنهان و اطراف آن را انواع گل های وحشی پوشانده است. تماشای انعکاس کوه ها و زیبایی محیط در آب زلال دریاچه شاید هیجان انگیزترین بخش این منطقه برای گردشگرانی باشد که برای اولین بار از کوه گل دیدن می کنند.

چشمه بشو

چشمه بشو سی سخت

چشمه میشی که مردم بومی به آن چشمه بشو می گویند، در 5 کیلومتری شمال شرقی سی سخت می باشد. چشمه میشی از ارتفاعات دنا سرچشمه و در مسیر عبور بهمن های زمستانی به مسیر خود ادامه می دهد. این چشمه یکی از پرآب ترین چشمه های استان کهگیلویه و بویراحمد است که آب آن فوق العاده سرد است.

منبع: HiHoliday.ir
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info