غار پرآو غار قاتل ایران زمین

غار پرآو غاری در نزدیکی کوه بیستون در استان کرمانشاه است که به غار قاتل هم شناخته می شود و بازدید از آن نیاز به مهارت های کوهنوردی دارد و به مردم عادی توصیه نمی شود.

  • تعداد بازدید: 5518
  • ارسال در تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
  • بروزرسانی: ۷ خرداد ۱۴۰۲

در حدود 12 کیلومتری کرمانشاه، در نزدیکی کوه بیستون و در ارتفاع 3050 کیلومتری کوه پرآو ورودی کاملا عمودی غار پرآو پیدا می شود: غاری 751 متری با بیش از 26 چاه که تلفیقی از غارهای عمودی و افقی است و عمیق ترین چاه آن بیش از 40 متر عمق دارد.

غار پرآو اولین بار توسط کوهنوردان انگلیسی تا انتها پیموده شد و "اورست غارهای جهان" لقب گرفت. کوهنوردان ایرانی در سال 1370 پس از چندین تلاش ناموفق، توانستند این غار 751 متری را تا انتها بپیمایند. به گفته برخی کوهنوردانی که موفق به پیمایش کامل غار پرآو شدند، انتهای غار سیفون مانند است که بیش از 20 سانتی متر ارتفاع ندارد و شاید بتوان بیش از این هم در دل غار پیش رفت.

غار پرآو کرمانشاه

متاسفانه در طی غارنوردی هایی که در این غار صورت گرفته، 5 تن از کوهنوردان ایرانی کشته شده اند و پیکر برخی از آنان را حتی نتوانستند از غار خارج کنند و در چاه 8 غار مدفون و این چاه را مسدود کردند. از آن پس این غار، غار قاتل لقب گرفت.
البته به گفته رضا شهلایی کوهنورد کرمانشاهی که چندین بار غار پرآو را تا انتها پیموده است، این غار آنچنان که می گویند مخوف و ترسناک نیست و جان سپردن 5 کوهنورد ایرانی همگی حاصل خطاهای انسانی و قابل پیشگیری بوده است.

صعب العبور بودن، تاریکی بیش از حد و ریزشی بودن غار پرآو بر مخوف بودن این غار افزوده و چون رازی سر به مهر کوهنوردان و غارنوردان ماجراجو را به سوی خود فرا می خواند.

بازدید از غار پرآو برای مردم عادی و حتی کوهنوردان مبتدی بسیار خطرناک و به هیچ وجه توصیه نمی شود.

غار قاتل کرمانشاه
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • سارا احمدی جمعه ۱۲ فروردین
    واقها هم ترسناکه
  • mosafersalam پنج شنبه ۱۰ اسفند
    با این تعاریف باید خیلی ترسناک باشه این غار، وقتی میگن ریزش داره و چند نفر هم کشته شدن، چطور بعضی ها جرعت کردن بازم در دل غار نفوذ کنن؟ در کل آفرین به شجاعتشون!
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info