موزه ارومیه یکی از غنی ترین موزه های ایران را بهتر بشناسیم

موزه ارومیه که در سال 1346 در خیابان بهشتی این شهر بنا شده، در قالب دو تالار، مجموعه ای نفیس از دوره های مختلف تاریخی ایران را به نمایش می گذارد.

  • تعداد بازدید: 4815
  • ارسال در تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۹۵
  • بروزرسانی: ۱۲ مهر ۱۳۹۵

موزه ارومیه با زیر بنای ۷۵۰ متر مربع در محوطه ای به وسعت ۲۰۰۰ متر مربع در سال ۱۳۴۶ بنا شد.

این موزه دو تالار دارد که یکی بزرگتر از دیگری است. در تالار بزرگ نسخ خطی و آثار متعلق به دوره های ما قبل تاریخ، تاریخی و نیز آثار بازیافته از مرز بازرگان در غرفه های مستقل و جداگانه به معرض نمایش درآمده است و تالاری کوچک است که به موزه مردم شناسی اختصاص دارد. در این تالار در ایام برگزاری مراسم، فیلم و اسلاید به نمایش گذاشته می شود.

برای سفر به ارومیه و بازدید از جاذبه های گردشگری گوناگون این استان پیشنهاد ما پرواز مستقیم ارومیه است. همچنین جدیدترین تورهای لحظه آخری داخلی را در بخش تور ایرانگردی های هالیدی چک کنید.

موزه ارومیه یکی از موزه های غنی کشور محسوب می شود که قدیمی ترین آثار آن متعلق به هزاره هفتم ق.م است. در این موزه سه خط نوشته از هزاره اول ق.م به نام های "استل کله شین"، "استل موانا" و کتیبه محمودآباد نگهداری می شود که به خط میخی اورارتوبی است. جدیدترین آثار این موزه مربوط به دوره قاجار است.

موزه ارومیه

در موزه ارومیه مجموعه ای از کتاب های نفیس خطی که اکثر آن ها قرآن مجید، کتب دینی و اسلامی است، نگهداری می شود. همچنین اشیایی مربوط به هنرهای ملی و تزیینی مردم شناسی، صنایع دستی و ... نیز در این موزه به چشم می خورد.

بخش های مختلف این موزه

موزه ارومیه

بخش ما قبل تاریخ

در این بخش اشیای مربوط به دوره ما قبل تاریخ که در حفاری های تپه های اسماعیل آباد، املش گیلان، حسنلوی نقده، سیلک کاشان، دینوخواه و عمارلو به دست آمده و شامل اشیای سفالی خام، پخته و مفرعی است، در معرض نمایش عموم قرار دارد.

بخش تاریخی لرستان

اشیای تاریخی این بخش که در منطقه لرستان کشف شده است، اکثراً مفرغ و برنز و بیشتر وسایل جنگی و آلات فلزی دیگر و اشیای سفالی مربوط به هزاره اول ق. م است.

بخش تاریخی

اشیای این بخش شامل اشیای مربوط به قبل از اسلام است. این اشیاء بیشتر سفالین و فلزی است و مربوط به نواحی شوش، دیلمان، خوروین، نوروز محله، ری، رودبار، گری، رحمت آباد، سیاهکل، عمارلو و نهاوند است.

بخش سکه ها

این بخش شامل سکه هایی از دوره های قبل از اسلام و حکومت های قبل از اسلام در ایران و نیز سکه هایی از ادوار اسلامی امویان، عباسیان، آل بویه، سلاجقه، اتابکان، مغول، تیموریان، آل جلایر، آق قویونلو، صفویه و زندیه است.

بخش اسلامی

موزه ارومیه

اکثر اشیای موزه ی ارومیه متعلق به دوره های اسلامی و نشان دهنده تمدن اسلام در این خطه و تأثیر آن در ساخت و پرداخت ظروف و آثار تاریخی است.
اشیای این بخش ظروف بی نهایت ظریفی با خطوط کوفی یا آیاتی از قرآن مجید و همچنین سر علم های ایام سوگواری، نوشته های کوفی و عربی و آیاتی از کتاب مقدس آسمانی اسلامی هستند و از مناطق مختلف کشور جمع آوری شده اند. این اشیاء از تاریخ رواج دین مبین اسلام تا قرن چهاردهم هـ.ق را شامل می شوند.
این اشیاء شامل ظروف سفالین و اشیای فلزی است که از گرگان، ری، کرج، قوچان، سبزه وار، نیشابور، اراک، کاشان، ساوه، شوش، گنبد کاووس، بیرجند و اصفهان به دست آمده است.

بخش مردم شناسی

در بخش مردم شناسی موزه ارومیه لباس ها و وسایل مربوط به قرون گذشته، اشیای مسی، برنجی، شیشه ای، پارچه ای، سفالین و تخته ای و همچنین مجسمه هایی از اقوام و عشیره های مختلف کشور با لباس های محلی به نمایش گذاشته شده است.

بخش هنرهای تزیینی

در این بخش اشیای بسیار جالبی چون خط نوشته ها و آیاتی از قرآن مجید به خط نسخ و نستعلیق، تابلو، مینیاتور، مرقع و قلمدان هایی از قرون سیزدهم و چهاردهم هـ. ق به نمایش گذاشته شده است.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info