پترا گنجینه اسرارآمیز اردن

شهر باستانی پترا هزاران سال پیش در دل کوه های سرخ رنگ اردن بنا شد. امروزه پترا به یکی از پرطرفدارترین مکان های دیدنی اردن تبدیل شده است. با من همراه باشید تا شما را با ناشناخته های این شهر مرموز بیشتر آشنا کنم.

  • تعداد بازدید: 4384
  • ارسال در تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
  • بروزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

تاریخچه پترا

تاریخچه پترا

شهر پترا برجسته ترین جاذبه گردشگری اردن در حدود 2000 سال پیش توسط امپراتوری نبطی در صخره های سرخ رنگ اردن تراشیده شد.
امپراتوری نبطی در بخش وسیعی از خاورمیانه شامل اردن و فلسطین امروزی حکمرانی می کردند. با شکست این امپراتوری توسط یونانیان شهر پترا به دست امپراتوری رم افتاد.

پترا به دلیل نزدیکی به دو دریای سرخ و دریای مدیترانه و همسایگی با کشورهای مصر، سوریه، فلسطین و عربستان سعودی از لحاظ تجاری حائز اهمیت بوده و همچنین پناهگاه خوبی در زمان زلزله به حساب می آمد.

درون شهر پترا

پترا در یونانی به معنی صخره است. در داخل شهر پترا مکان های متعددی نظیر معبد و کلیسا مربوط به امپراتوری نبطی و همچنین رم وجود دارد.
این شهر باستانی برای سالیان سال بدون سکنه و رو به ویرانی بود تا در قرن 19 عملیات بازسازی آن آغاز و به ثبت جهانی یونسکو رسید. بالاخره در سال 2007 به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان شناخته شد.

به گفته باستان شناسان در حال حاضر تنها 15 درصد شهر برای بازدید گردشگران باز است و بخش عمده آن در زیرزمین و خارج از دسترس می باشد.

ورودی شهر پترا

حدود 4 تا 5 روز زمان لازم است تا بتوانید پترا را به طور کامل بگردید. استفاده از وسایل نقلیه موتوری در نزدیک و درون شهر پترا ممنوع است. می توانید شتر و یا اسب کرایه کنید.

اصلی ترین ورودی پترا به طول حدود یک کیلومتر در کوه تراشیده شده و عبور از آن بسیار هیجان انگیز است. نمای ورودی باشکوه آن به طول 43 متر و عرض 30 متر از سنگ صورتی رنگ بنا شده است. پس از عبور از دروازه پترا و لذت بردن از فرم ها و رنگ های صخره ای که پترا را در خود جای داده، تازه وارد این شهر شگفت انگیز می شوید.

شهر پترا در اردن

در نگاه اول تعداد بی شماری مکان مقدس صخره ای نظیر هرم، معبد، کلیسا و محراب که به زیبایی تراشکاری شده اند در کنار بناهای نبطیان و خانه های ساده ای که اکثرا بر اثر زلزله ویران شدند، جلوه گری می کنند.

شاخص ترین بنای پترا، صومعه Ad-Deir است که حدود 800 پله از سایر بناهای شهر بلندتر می باشد. استودیوی باستانی رومی با ظرفیت 3000 نفری و دو موزه مردم شناسی و امپراتوری نبطی در مرکز شهر پترا قرار دارد.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info