یزد شهر آفتاب و آتش

شهر یزد رتبه دومین شهر زیبای خشتی جهان را داراست که معروف به شهر آفتاب و آتش و بادگیرها است. شهر یزد در منطقه فلات مرکزی ایران واقع شده است و بافت های سنتی و تاریخی این شهر شهرتی جهانی دارد و آثار معماری کهن آن باعث شده است که یزد به ثبت میراث جهانی یونسکو برسد.

  • تعداد بازدید: 3370
  • ارسال در تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
  • بروزرسانی: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

درباره یزد

شهر تاریخی یزد یکی از کلان شهرهای ایران است که بین رشته کوه های خرانق و شیرکوه قرار دارد. در سفر در یزد میتوانید از قدم زدن در کوچه پس کوچه های شهر با دیوارهای خشتی و خانه ها و حمام ها و مساجد قدیمی لذت ببرید. بادگیرها ، مناره ها و گنبد ها را میتوان نماد ظاهری شهر نامید.
مردم یزد به زبان پارسی با لهجه یزدی صحبت می کنند . یزد شهری مذهبی به حساب می آید و اقلیت های زرتشتی بسیاری نیز دارد. بسیاری از یهودیان ساکن در یزد پس از انقلاب از یزد به اسرائیل مهاجرت کردند.
از نظر آب و هوایی یزد دارای آب و هوایی خشک و بارش باران کمی است و دارای نوسان بالایی است.

Yazd

اماکن تاریخی یزد

باغ دولت آباد

محمد تقی خان سر سلسله خان های یزد در زمان زندیه این عمارت را در امتداد قناتی که ساخته بود به وجود آورد و در حال حاضر این باغ یکی اط دیدنی ترین اماکن تاریخی یزد به شمار می آید. این بنا محل اقامت این حاکم توانا نیز بوده است. این باغ دارای هشتی ، تالار آیینه ، بهشت آیین و بادگیری ست که با ارتفاع 34 متر بلندترین بادگیر جهان است.

آب انبار شش بادگیری

ین آب انبار قدیمی در محله تپه یزد قرار دارد. این بنا دارای دو در ورودی شمال و جنوب است. مخزن این آب انبار شکل گنبدی تخم مرغی دارد . طاق ضربی خشتی با نمای آجری و سقف بزرگ مخزن آب از ویژگی های مهم این آب انبار است .

بازارهای یزد

از آنجایی که یزد محل مناسبی برای تجارت و بازرگانی بوده است و در گذشته بسیاری از یهودیان پایه ی تجارت را در یزد بنا نهاده اند ، یزد دارای بازارهای بسیار زیادی ست که امروزه به آثاری تاریخی تبدیل شده اند . بازار خان، بازار قیصریه، بازار کاشی گری، بازار دروازه مهریز، بازار مسگری، بازار زرگری، بازار مشیرالممالک و بازار مسجد سلیمان از نمونه های بازار یزد هستند. این بازارها جزء اماکن گردشگری محبوب توریست های خارجی و همچنین داخلی هستند.

Yazd

آتشکده ورهرام

این آتشکده در سال 1313 توسط زرتشتیان یزد و پارسیان هندوستان ساخته شد و معماری آن برگرفته از هنر هامنشیان است . این ینای تاریخی و زیبا دارای حیاطی سرسبز و بزرگ است که بر سر در عمارت آن نقش فروهر حک شده است.

درباره یزد بیشتر بدانیم

مساجد تاریخی یزد

شهر یزد شهری مذهبی است که به حسینیه ایران معروف است و تمامی مراسم مذهبی مانند ایام محرم بسیار با دقت و اصول در آن اجرا می شود. شهر یزد دارای مساجدی زیبا با معماری بینظیری است که این مساجد از جاذبه های گردشگری یزد هستند. مسجد جامع یزد، مسجد امیر چخماق، مسجد میر خضر شاه چهار منار، مسجد بزرگ پشت باغ، مسجد بیاق خان، مسجد شاه یحیی، مسجد سر ریگ، مسجد فرط و مسجد شاه طهماسب از مساجد نامی یزد هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از آخرین تورهای مسافرتی و همچنین تهیه بلیط لحظه آخری به سایت www.Hiholiday.ir مراجعه نمایید.

میدان ها و محلات تاریخی یزد

بافت بومی و محله های قدیمی و سنتی این شهر ، یزد را تبدیل به یکی از دیدنی ترین شهر های ایران کرده است که سالانه بسیاری از تورهای مسافرتی را به سمت خود می کشاند. میدان یزد دارای میادین تاریخی بسیاری است . محله باستانی چهارمنار یزد به ثبت آثار ملی باستانی رسیده است. از میادین معروف تاریخی یزد میدان قلعه، میدان بعثت، میدان وقت و ساعت، لرد آسیاب، لرد تازیان، لرد خواجه خضر، لرد کیوان، لرد مشیر، لرد گودال مصلی و لرد باجوردی میتوان نام برد. از معروف ترین میادین یزد ، میدان امیرچخماق است.

image

برج خاموشان یزد را بهتر بشناسیم

  • تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۵

برج خاموشان یا دخمه زرتشتیان در 15 کیلومتری یزد و در حوالی منطقه صفائیه بر بلندای کوهی به نام دخمه بنا شده است. این جاذبه گردشگری شامل دو سرداب سنگی است که در قدیم زرتشتیان مرده‌های خود را در آن قرار می‌دادند...

مجموعه امیرچقماق

در دوره تیموریان از طرف شاهرخ ، امیر جلال الدین چخماق شامی به حکومت یزد منصوب شد . وی با کمک همسرش فاطمه خاتون این بنا را احداث کردند. در اطراف این میدان خانقاه، مدرسه، کاروانسرا، چاه آب و مسجد امیر چقماق قرار دارند.

دیگر دیدنی های یزد

  • خانه لاری ها
  • نارین قلعه
  • ییلاق های میان کوه
  • منطقه ییلاق پشت کوه
  • زندان سکندر (مسجد ضیائیه)
  • مسجد جامع فهرج
  • یخچال خشتی میبد
  • چاپارخانه میبد
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info