کلیسای سیر ارومیه را بهتر بشناسیم

کلیسای سیر (مارسرگیز) در دامنه کوه سیر ارومیه در 5 کیلومتری شهر ارومیه نزدیک تفرجگاه بند قرار دارد. این کلیسا در زمان ساسانیان به دستور زنی بنام شیرین احداث گردید.
  • تعداد بازدید: 6297
  • ارسال در تاریخ: ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
  • بروزرسانی: ۱۵ شهریور ۱۳۹۵

این کلیسا که زیارتگاه مسیحیان می باشد با توجه به سبک معماری و مندرجات مورخین آشوری ، مربوط به دوره قبل از اسلام است که در زمان خسروپرویز به مناسبت غلبه ایرانیان به رومیان توسط همسر خسرو پرویز شیرین ساخته شد.

برای سفر به ارومیه و بازدید از جاذبه های گردشگری گوناگون این استان پیشنهاد ما پرواز مستقیم ارومیه است. همچنین جدیدترین تورهای لحظه آخری داخلی را در بخش تور ایرانگردی های هالیدی چک کنید.

کلیسای سیر ارومیه

کلیسای سر یکی از آثار سنگی ارومیه بوده که تمام دیوارها و سقف آن را با سنگ های نامنظم به صورت بسیار ماهرانه و در نهایت استحکام ساخته اند.

بنا از دو قسمت تشکیل شده که قسمت اول شامل ورودی نسبتاً کوتاه، سالن اول نیایش، محراب و اطاق های اطراف آن است و قسمت بعدی سالن دیگریمی باشد که به موازات سالن اول و اطاق های کوچکی که به پشت محراب ارتباط دارند، قرار گرفته است.

نمای داخلی هر دو سالن ساده بوده و با گچ پوشانده و رنگ آمیزی شده است.سقف سالن ها بصورت طاق و یادآور معماری دوره باستان می باشد.
در قسمت پشت ساختمان کلیسای سیر و متصل به آن، فضای کوچکی قرار دارد که شامل یک اطاق و دخمه ای در زیر آن است که به منزله چله خانه کلیسا محسوب می شود.

مارسرگیز از کلمه مار به معنی حضرت یا صاحب و سرگیز لغت یونانی سن جرج می باشد که در واقع این کلیسا محل دفن مارسرگیز است.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info