روستای کندوان یکی از سه روستای صخره ای جهان را بیشتر بشناسیم

کندوان در 50 کیلومتری تبریز در دامنه سرسبز سلطان داغی واقع شده است.آنچه به کندوان هویت باستانی داده،سکونت 117 خانوار در صخره های مخروطی است.

  • تعداد بازدید: 11372
  • ارسال در تاریخ: ۱۷ فروردین ۱۳۹۵
  • بروزرسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۷
معماری بومی روستای کندوان معماری صخره‌ای می‌باشد،این روستا به سبب ویژگی معماری صخره‌ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌نظیر آن شده است.معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن،یک استثنا در دنیا به حساب می‌آید چرا که در کاپادوکیا ترکیه و داکوتا آمریکا که هر دو دارای معماری صخره‌ای هستند،کسی زندگی نمی‌کند.برای آشنایی بیشتر با کاپادوکیا مقاله"با کاپادوکیا سرزمین عجایب ترکیه بیشتر آشنا شویم" را ببینید.
هوای این روستا کوهستانی و ییلاقی بوده و وجود آب معدنی گوارا که از دل کوه سرچشمه می گیرد برای رفع امراض کلیوی بسیار موثر می باشد.
روستای کندوان

جاذبه های گردشگری روستای کندوان

روستای کندوان
چشمه های زیبای معدنی کندوان از جاذبه های گردشگری این روستای 6000 ساله محسوب می شود. آب این چشمه ها با کمترین درصد سنگینی برای بیماریهای کلیوی بسیار مفید است.
این دهکده همچنین دارای بازارچه و نمایشگاه های متعدد گیاهان دارویی، صنایع دستی و آثار تاریخی است.
شرایط ویژه این روستا،گردشگران داخلی و خارجی را از دور و نزدیک با توجه به آب و هوای مطبوع و طبیعت سرسبز به سوی خود جلب می نماید.اگر شما هم علاقمند به بازدید از این روستا هستید می توانید جدیدترین تورهای ایرانگردی به خصوص تورهای تبریز و کندوان را در تور مسافرتی های هالیدی بیابید.
روستای کندوان
روستای کندوان دارای مسجد،حمام،مدرسه و آسیاب می باشد که کران مسجد یکی از بزرگترین کران های روستا را تشکیل داده است. به دلیل شکل مخروطی خاص اغلب کران های دارای طبقات مختلف هستند و از داخل با یکدیگر ارتباط ندارند.
پروفسور دیوید رول باستان شناس مشهور انگلیسی در سفر به ایران و کشف نخستین مسیر پستی دنیا،قدمت کندوان در این مسیر را یکی از استنادات خود برای نظریه یکجانشینی بشر غارنشین و زندگی اجتماعی انسانها، قرار داده است.

سفر به کندوان

روستای کندوان
ماشین تنها راه ورود به روستای کندوان می باشد.شما به راحتی می توانید پس از پرواز به تبریز،از بزرگراه کناری تبریز به شهر جدید "سهند" و از آنجا وارد "اسکو" وکمی بعد به کندوان برسید.همچنین پروازهای چارتر تبریز را می توانید در موتور جستجوی هوشمند های هالیدی جستجو کنید که بلیط های لحظه آخری را از بیش 700 آژانس مسافرتی کشور به صورت آنلاین در اختیار شما قرار می دهد.

چگونگی پیدایش روستای کندوان

روستای کندوان
در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه های سهند؛روستای کندوان در یکی از خوش آب و هواترین نقاط ایران ایجاد شده که بیشتر به نظر خواب و خیال می آید.ده ها کران چندتایی، جفتی، تکی، مخروطی شکل و دوک مانند؛یکی از بهترین مناظر طبیعی ایران را مجسم ساخته است.از دهانه ‏های آتشفشان سهند و دیگر کوه های آتشفشانی اطراف،طی هزاران سال،مواد مذاب بیرون می ‏جهیده است.این گدازه ها در طی قرون متمادی روی هم انباشته و به تدریج بر روی آنها پوسته ‏ای از سنگ ایجاد گردیده است.توده ها و گدازه های مذاب آتشفشانی به وسیله باد و بوران طی هزاران سال متمادی تغییر شکل داده و به فرم کران در آمده است.به تدریج قسمت های کمتر سخت کران ها ریخته و قسمت های سخت‏تر باقی مانده و وضعیت کنونی را که بیشتر به معجزه طبیعی شباهت دارد ایجاد نموده است.باد و باران مفرط به خصوص در کران های ناحیه ورودی روستا بیشتر موثر بوده و صدمه زیادی به آنها وارد آورده، در صورتی که در شرق و انتهای روستا به خاطر وجود تپه های مرتفع کران ها بلندتر و سالم‏تر باقی مانده است.
روستای کندوان
در کندوان؛ شکل خارق العاده و چشمگیر و خاص طبیعت است که انسان را به سوی خود کشید.به خصوص انسانی را که سرگردان گشته و برای دفاع از زندگی خود در جستجوی پناهگاه امنی است.در این مورد احتمالا حمله مغولان سبب شد که مردم روستاهای اطراف و بخصوص "حیله ور" از موقعیت طبیعی کران ها استفاده نموده به تدریج درون کران ها را خالی کرده و در آنها مستقر شوند.بدین ترتیب هم خود را از نظر مقابله با بیگانگان در امان دیدند هم سکونت در کران ها را در تابستان و زمستان برای مقابله با سرما و گرما کاملاً مطبوع یافتند.
روستای کندوان
کلمه کندوان از دو کلمه (کند) و (جان) تشکیل شده و در اصطلاح ترکی به معنی (ره) و جان به معنی (خود ئوز) است با توجه به شرایط اقلیمی سرد و یخبندان و توپوگرافی سخت و ناهموار منطقه مردم توانستند با دستیابی به کران‌ها و ایجاد حفره در آنها خود را در مقابل شرایط سخت اقلیمی حفظ کنند.این امر موجب شده که کلمه جان در آخر کلمه کند به عنوان پسوند قرار گیرد و کلمه کندوجان را به وجود آورد.
روستای کندوان
روستای کندوان
روستای کندوان
روستای کندوان
روستای کندوان
روستای کندوان
روستای کندوان
روستای کندوان
روستای کندوان
روستای کندوان
روستای کندوان
گردآوری از:HiHoliday.ir
نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • ariafanavari.ir سه شنبه ۱۷ فروردین
    روستای واقعا قشنگیه
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info